Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Shangpa kagjü liin

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Shangpa kagyu.jpg
Shangpa kagjü on üks kaheksast Tiibetis teostatavast vadžrajaana koolkonnast.

Selle liini eripäraks on joogilik mitte-kloostrikeskne lähenemine.

Tänu sellele on liin püsinud ka eriliselt puhtana.

Liinihoidjateks on olnud erinevad õpetajad njingma, sakja, geluk või kagjü koolkondadest.

Praegusel ajal püsib liin põhiliselt 15–20-s kolme aasta eralduskeskustes Tiibetis, Indias, Prantsusmaal, USAs, Kanadas, Argentiinas ja Hispaanias.


Peamised õpetajad


Džamgön Kongtrül.


Khyungpo Neldžor (990–1139).

Tema peamisteks õpetajateks olid daakinid Niguma ja Sukhasiddhi ning India mahasiddhad Maitripa, Dordže Tenpa ja Rahula.

Khyungpo Neldžor elas oma õpilastega kohas nimega Shang, mis asus Lhasast lääne pool.

Seal tekkiski see liin ning sellest tuli ka shangpa nimi.

Ta pani aluse 108 kloostrile, mis aga kaotasid aja jooksul seotuse shangpa kagjü liiniga.


Motchokpa (1110–1170).

Kuueteistkümne aasta vanuselt kohtus ta dharma ja Khyungpo Neldžoriga.

Saanud temalt Hevadžra jõuülekande, läks ta Khyungpo Neldžori soovitusel õppima pradžnjaparamitad ja muid tekste.

Ta õppis tekste kuni kohtumiseni Atiša peamise õpilase Dromtönpaga, kes soovitas tal pühenduda praktikale.

Khyungpo Neldžor oli seda kuuldes pettunud ja käskis tal õpinguid jätkata.

Samal ööl sai aga Khyngpo Neldžor Buddha Amitabhalt ennustuse, et Motchokpa ongi tema põhiõpilane ja liinihoidja.

Motchokpa kohtus hiljem ka Gampopaga, kes oli peamine Dagpo liini hoidja, ning sai tema ôpilaseks, see oli esimesi kordi kus dakpo ja shangpa liinid olid seotud väga lähedaselt.

Ta jäi elu lôpuni joogiks, võtmata kunagi mungatõotusi.



Kyergangpa (1143–1216).

Kui ta oli aastaid praktiseerinud Avalokitešvarat, sai Kyergangpa temalt ja Hajagrivalt otsese edasiandmise.

Pärast seda pidi ta kandma hoolt oma onu kloostri eest, jäädes samal ajal aga heaks praktiseerijaks.


Rigongpa Sangye Nyentön (1175–1247).

Ta oli rohkem õppinud kui oma laama.

Kyergangpa soovitas tal olla peidus joogi, juua alkoholi, kohtuda igasuguste inimestega ja kanda kaltse.

Õpetaja soovitas tal mitte korrata varjupaiga palvet ega vooruste pühendamist praktikate alguses ja lõpus ning teha nägu, nagu ta ei teaks midagi.

Kaitsja Mahakala tegutses tema heaks kui teenija.



Sangye Tönpa (1213–1285).

Ta kohtus üheks aaastaselt Matcik Labdröni kehastusega ning oli viimane shangpa seitsmest kalliskivist, kes kõik pidid õpetuste südame ainult ühele õpilasele edasi andma – temast alates levisid Niguma õpetused kogu maailmas.


Kuulsaimad shangpa kagjü liinihoidjad on olnud:


Thangtong Gyelpo (1361–1464).

Oli samuti Njingma ja Drukpa liinihoidjaks.

Ta kohtus kolmel korral nägemuse kaudu Nigumaga ja sai temalt otsese edasiandmise.

Thangtong Gyelpo kirjutas mitmeid tekste, mis on kasutusel ka tänapäeval.

Samuti sai ta tuntuks esimese tiibeti ooperi kirjutajana ja esimete tiibeti rauast sildade ehitajana.



Kunga Dröltshok (1507–1566).

Ta sai väga noorena shangpa liini õpetused ning kohtus nägemuse kaudu Nigumaga.

27 aasta vanusena kohtus ta oma peamise õpetaja Lekpa Gyaltseniga ja tõmbus eraldusse.

Ta hoidis rime suhtumist ning õppis ja praktiseeris kõiki kaheksat tiibeti budismi koolkonda.

Shangpa traditsioon püsis kaks sajandit Dzonangi kloostris,mille juht ta oli, ning mis oli Dzonangi (Kalachakra) liini peaklooster ja sellest peale on neil kahel liinil tihti olnud samad liinihoidjad ja eestseisjad.



Džetsün Taranatha (1575–1634).

Ta sündis Dalai-Laama perekonda ja sai tuntuks kui Kunga Dröltshoki kehastus.

Nägemuse kaudu kohtus ta Nigumaga. Tema kirjutatud kommentaare ja tekste õpitakse ka praegu.

Ta oli Dzonangi kloostri ja traditsiooni juht, kuid jäi siiski rändavaks mediteerijaks.


Trinle Shinta, VII Drukchen Rinpotše (1718–1766).

Ta oli drukpa kagjü liinihoidja, kes sai shangpa liini Katok Rigdzinilt.



Džamgön Kongtrül (1813–1900).

Ta oli üks peamisi rime liikumise käimalükkaja.

Kuna ta oli avatud meelega, siis tegi ta kõik, et säilitada kaheksat Tiibetis teostatavat koolkonda.

Selleks kogus ta need kokku viite suurde teosesse.

Ta lõi 1860. aastal esimese Shangpa liini kolme aasta eralduskeskuse Tai Situpa Pelpungi kloostri lähedale.

Džamgön Kongtrül pühendus eriliselt palju shangpa kagjü praktikatele ning tema on kirjutanud ka enamiku shangpa kagjü tekstidest ja kommentaaridest.



Kalu Rinpotše (1904–1989).

Ta oli Džamgön Kongtrüli taaskehastus.

Kalu Rinpotše läbis kolme aasta eralduse 16 aasta vanusena Pelpungi kloostris. 25 aasta vanuselt loobus ta kloostrielust ja läks 12-ks aastaks eraldusse.

1940. aastal kutsus Tai Situ Rinpotše teda juhatama mõlemat Pelpungi (karma ja shangpa) eralduskeskust.

1962. aastal sai Kalu Rinpotše annetuseks väikese templiga maalapi Sonandas (Darjeelingi lähedal), mis jäi tema peamiseks elukohaks kuni 1989. aastani.

Ta oli peamine shangpa kagjü liinihoidja, kes lõi ühtekokku kümmekond kolme aasta eralduskeskust mitmele poole maailma.



Bokar Rinpotše (1940–2004).

Ta kohtus Kalu Rinpotšega 1962. aastal ning oli tema põhiõpilane ja shangpa kagjü liinihoidja.

Bokar Rinpotše läbis shangpa ja karma kagjü kolme aasta eraldused Kalu Rinpotše kloostris Sonadas.

Kuna ta oli hinnatuim meditatsiooni õpetaja, palusid XVI Karmapa, III Dzamgön Kontrul ja Kalu Rinpotše tal hakata nende kolme aasta eralduskeskuste juhatajaks (Rumtekis, Laval ja Sonandas).

1984. aastal asutas ta väikese kalachakra eralduskeskuse Mirikis, millest tänaseks on välja kasvanud umbes 300 munga ja kahe eralduskeskusega klooster.


Link