Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Difference between revisions of "Shangpa kagjü liin"

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
m (bot adding links)
 
Line 6: Line 6:
  
  
Shangpa kagjü on üks kaheksast [[Tiibetis]] teostatavast [[vadžrajaana]] koolkonnast.
+
[[Shangpa kagjü]] on üks kaheksast [[Tiibetis]] teostatavast [[vadžrajaana]] koolkonnast.
  
Selle liini eripäraks on joogilik mitte-kloostrikeskne lähenemine.
+
Selle liini eripäraks on joogilik mitte-[[kloostri]]keskne lähenemine.
  
 
Tänu sellele on liin püsinud ka eriliselt puhtana.
 
Tänu sellele on liin püsinud ka eriliselt puhtana.
  
Liinihoidjateks on olnud erinevad [[õpetajad]] [[njingma]], [[sakja]], [[geluk]] või kagjü koolkondadest.
+
Liinihoidjateks on olnud erinevad [[õpetajad]] [[njingma]], [[sakja]], [[geluk]] või [[kagjü]] koolkondadest.
  
Praegusel ajal püsib liin põhiliselt 15–20-s kolme aasta eralduskeskustes [[Tiibetis]], [[Indias]], Prantsusmaal, USAs, Kanadas, Argentiinas ja Hispaanias.
+
Praegusel ajal püsib liin põhiliselt 15–20-s kolme aasta eralduskeskustes [[Tiibetis]], [[Indias]], [[Prantsusmaal]], [[USAs]], [[Kanadas]], [[Argentiinas]] ja [[Hispaanias]].
  
  
Line 26: Line 26:
 
Khyungpo Neldžor (990–1139).
 
Khyungpo Neldžor (990–1139).
  
Tema peamisteks õpetajateks olid [[daakinid]] Niguma ja Sukhasiddhi ning [[India]] mahasiddhad Maitripa, [[Dordže]] Tenpa ja Rahula.
+
Tema peamisteks [[õpetajateks]] olid [[daakinid]] [[Niguma]] ja [[Sukhasiddhi]] ning [[India]] [[mahasiddhad]] [[Maitripa]], [[Dordže Tenpa]] ja [[Rahula]].
  
Khyungpo Neldžor elas oma õpilastega kohas nimega Shang, mis asus [[Lhasast]] lääne pool.
+
[[Khyungpo Neldžor]] elas oma õpilastega kohas nimega Shang, mis asus [[Lhasast]] lääne pool.
  
Seal tekkiski see liin ning sellest tuli ka shangpa [[nimi]].
+
Seal tekkiski see liin ning sellest tuli ka [[shangpa]] [[nimi]].
  
Ta pani aluse 108 [[kloostrile]], mis aga kaotasid aja jooksul seotuse shangpa kagjü liiniga.
+
Ta pani aluse 108 [[kloostrile]], mis aga kaotasid aja jooksul seotuse [[shangpa kagjü liiniga]].
  
  
Line 38: Line 38:
 
Motchokpa (1110–1170).
 
Motchokpa (1110–1170).
  
Kuueteistkümne aasta vanuselt kohtus ta [[dharma]] ja Khyungpo Neldžoriga.
+
Kuueteistkümne aasta vanuselt kohtus ta [[dharma]] ja [[Khyungpo Neldžoriga]].
  
Saanud temalt [[Hevadžra]] jõuülekande, läks ta Khyungpo Neldžori soovitusel õppima pradžnjaparamitad ja muid tekste.
+
Saanud temalt [[Hevadžra]] jõuülekande, läks ta [[Khyungpo Neldžori]] soovitusel õppima [[pradžnjaparamitad]] ja muid tekste.
  
Ta õppis tekste kuni kohtumiseni Atiša peamise õpilase Dromtönpaga, kes soovitas tal pühenduda praktikale.
+
Ta õppis tekste kuni kohtumiseni [[Atiša]] peamise õpilase [[Dromtönpaga]], kes soovitas tal pühenduda praktikale.
  
Khyungpo Neldžor oli seda kuuldes pettunud ja käskis tal õpinguid jätkata.
+
[[Khyungpo Neldžor]] oli seda kuuldes pettunud ja käskis tal õpinguid jätkata.
  
Samal ööl sai aga Khyngpo Neldžor [[Buddha]] Amitabhalt ennustuse, et Motchokpa ongi tema põhiõpilane ja liinihoidja.
+
Samal ööl sai aga [[Khyngpo Neldžor]] [[Buddha]] [[Amitabhalt]] ennustuse, et Motchokpa ongi tema põhiõpilane ja liinihoidja.
  
Motchokpa kohtus hiljem ka  Gampopaga, kes oli peamine Dagpo liini hoidja, ning sai tema ôpilaseks, see oli esimesi kordi kus dakpo ja shangpa liinid olid seotud väga lähedaselt.
+
Motchokpa kohtus hiljem ka  [[Gampopaga]], kes oli peamine [[Dagpo]] liini hoidja, ning sai tema ôpilaseks, see oli esimesi kordi kus [[dakpo]] ja [[shangpa]] liinid olid seotud väga lähedaselt.
  
 
Ta jäi elu lôpuni joogiks, võtmata kunagi mungatõotusi.
 
Ta jäi elu lôpuni joogiks, võtmata kunagi mungatõotusi.
Line 57: Line 57:
 
Kyergangpa (1143–1216).
 
Kyergangpa (1143–1216).
  
Kui ta oli aastaid praktiseerinud Avalokitešvarat, sai Kyergangpa temalt ja Hajagrivalt otsese edasiandmise.
+
Kui ta oli aastaid praktiseerinud [[Avalokitešvarat]], sai Kyergangpa temalt ja [[Hajagrivalt]] otsese edasiandmise.
  
 
Pärast seda pidi ta kandma hoolt oma onu [[kloostri]] eest, jäädes samal ajal aga heaks praktiseerijaks.
 
Pärast seda pidi ta kandma hoolt oma onu [[kloostri]] eest, jäädes samal ajal aga heaks praktiseerijaks.
Line 70: Line 70:
 
[[Õpetaja]] soovitas tal mitte korrata varjupaiga palvet ega vooruste pühendamist praktikate alguses ja lõpus ning teha nägu, nagu ta ei teaks midagi.
 
[[Õpetaja]] soovitas tal mitte korrata varjupaiga palvet ega vooruste pühendamist praktikate alguses ja lõpus ning teha nägu, nagu ta ei teaks midagi.
  
Kaitsja Mahakala tegutses tema heaks kui teenija.
+
Kaitsja [[Mahakala]] tegutses tema heaks kui teenija.
  
  
Line 77: Line 77:
 
Sangye Tönpa (1213–1285).
 
Sangye Tönpa (1213–1285).
  
Ta kohtus üheks aaastaselt Matcik Labdröni kehastusega ning oli viimane shangpa seitsmest kalliskivist, kes kõik pidid õpetuste südame ainult ühele õpilasele edasi andma – temast alates levisid Niguma õpetused kogu maailmas.
+
Ta kohtus üheks aaastaselt [[Matcik Labdröni]] kehastusega ning oli viimane [[shangpa]] seitsmest kalliskivist, kes kõik pidid õpetuste südame ainult ühele õpilasele edasi andma – temast alates levisid [[Niguma]] õpetused kogu maailmas.
  
  
Kuulsaimad shangpa kagjü liinihoidjad on olnud:
+
Kuulsaimad [[shangpa kagjü]] liinihoidjad on olnud:
  
  
Thangtong Gyelpo (1361–1464).
+
[[Thangtong Gyelpo]] (1361–1464).
  
Oli samuti [[Njingma]] ja Drukpa liinihoidjaks.
+
Oli samuti [[Njingma]] ja [[Drukpa]] liinihoidjaks.
  
Ta kohtus kolmel korral nägemuse kaudu Nigumaga ja sai temalt otsese edasiandmise.
+
Ta kohtus kolmel korral nägemuse kaudu [[Nigumaga]] ja sai temalt otsese edasiandmise.
  
Thangtong Gyelpo kirjutas mitmeid tekste, mis on kasutusel ka tänapäeval.
+
[[Thangtong Gyelpo]] kirjutas mitmeid tekste, mis on kasutusel ka tänapäeval.
  
 
Samuti sai ta tuntuks esimese [[tiibeti]] ooperi kirjutajana ja esimete [[tiibeti]] rauast sildade ehitajana.
 
Samuti sai ta tuntuks esimese [[tiibeti]] ooperi kirjutajana ja esimete [[tiibeti]] rauast sildade ehitajana.
Line 102: Line 102:
 
27 aasta vanusena kohtus ta oma peamise [[õpetaja]] Lekpa Gyaltseniga ja tõmbus eraldusse.
 
27 aasta vanusena kohtus ta oma peamise [[õpetaja]] Lekpa Gyaltseniga ja tõmbus eraldusse.
  
Ta hoidis [[rime]] suhtumist ning õppis ja praktiseeris kõiki kaheksat [[tiibeti]] [[budismi]] koolkonda.
+
Ta hoidis [[rime]] suhtumist ning õppis ja praktiseeris kõiki kaheksat [[tiibeti budismi]] koolkonda.
  
Shangpa [[traditsioon]] püsis kaks sajandit Dzonangi [[kloostris]],mille juht ta oli, ning mis oli Dzonangi (Kalachakra) liini peaklooster ja sellest peale on neil kahel liinil tihti olnud samad liinihoidjad ja eestseisjad.
+
[[Shangpa]] [[traditsioon]] püsis kaks sajandit [[Dzonangi kloostris]],mille juht ta oli, ning mis oli [[Dzonangi]] ([[Kalachakra]]) liini peaklooster ja sellest peale on neil kahel liinil tihti olnud samad liinihoidjad ja eestseisjad.
  
  
Line 113: Line 113:
 
Ta sündis [[Dalai-Laama]] perekonda ja sai tuntuks kui Kunga Dröltshoki kehastus.
 
Ta sündis [[Dalai-Laama]] perekonda ja sai tuntuks kui Kunga Dröltshoki kehastus.
  
Nägemuse kaudu kohtus ta Nigumaga. Tema kirjutatud kommentaare ja tekste õpitakse ka praegu.
+
Nägemuse kaudu kohtus ta [[Nigumaga]]. Tema kirjutatud kommentaare ja tekste õpitakse ka praegu.
  
Ta oli Dzonangi [[kloostri]] ja [[traditsiooni]] juht, kuid jäi siiski rändavaks mediteerijaks.
+
Ta oli [[Dzonangi]] [[kloostri]] ja [[traditsiooni]] juht, kuid jäi siiski rändavaks [[mediteerijaks]].
  
  
Line 121: Line 121:
 
Trinle Shinta, VII Drukchen [[Rinpotše]] (1718–1766).
 
Trinle Shinta, VII Drukchen [[Rinpotše]] (1718–1766).
  
Ta oli drukpa kagjü liinihoidja, kes sai shangpa liini Katok Rigdzinilt.
+
Ta oli [[drukpa kagjü]] liinihoidja, kes sai [[shangpa liini]] [[Katok Rigdzinilt]].
  
  
Line 134: Line 134:
 
Selleks kogus ta need kokku viite suurde teosesse.
 
Selleks kogus ta need kokku viite suurde teosesse.
  
Ta lõi 1860. aastal esimese Shangpa liini kolme aasta eralduskeskuse [[Tai]] Situpa Pelpungi [[kloostri]] lähedale.
+
Ta lõi 1860. aastal esimese [[Shangpa liini]] kolme aasta eralduskeskuse [[Tai]] Situpa Pelpungi [[kloostri]] lähedale.
  
[[Džamgön Kongtrül]] [[pühendus]] eriliselt palju shangpa kagjü praktikatele ning tema on kirjutanud ka enamiku shangpa kagjü tekstidest ja kommentaaridest.
+
[[Džamgön Kongtrül]] [[pühendus]] eriliselt palju [[shangpa kagjü]] praktikatele ning tema on kirjutanud ka enamiku [[shangpa kagjü]] tekstidest ja kommentaaridest.
  
  
Line 143: Line 143:
 
[[Kalu Rinpotše]] (1904–1989).
 
[[Kalu Rinpotše]] (1904–1989).
  
Ta oli Džamgön Kongtrüli taaskehastus.
+
Ta oli [[Džamgön Kongtrüli]] taaskehastus.
  
 
[[Kalu Rinpotše]] läbis kolme aasta eralduse 16 aasta vanusena Pelpungi [[kloostris]]. 25 aasta vanuselt loobus ta kloostrielust ja läks 12-ks aastaks eraldusse.
 
[[Kalu Rinpotše]] läbis kolme aasta eralduse 16 aasta vanusena Pelpungi [[kloostris]]. 25 aasta vanuselt loobus ta kloostrielust ja läks 12-ks aastaks eraldusse.
  
1940. aastal kutsus [[Tai]] Situ [[Rinpotše]] teda juhatama mõlemat Pelpungi ([[karma]] ja shangpa) eralduskeskust.
+
1940. aastal kutsus [[Tai Situ Rinpotše]] teda juhatama mõlemat Pelpungi ([[karma]] ja [[shangpa]]) eralduskeskust.
  
1962. aastal sai [[Kalu Rinpotše]] annetuseks väikese templiga maalapi Sonandas (Darjeelingi lähedal), mis jäi tema peamiseks elukohaks kuni 1989. aastani.
+
1962. aastal sai [[Kalu Rinpotše]] annetuseks väikese templiga maalapi Sonandas ([[Darjeelingi]] lähedal), mis jäi tema peamiseks elukohaks kuni 1989. aastani.
  
Ta oli peamine shangpa kagjü liinihoidja, kes lõi ühtekokku kümmekond kolme aasta eralduskeskust mitmele poole maailma.
+
Ta oli peamine [[shangpa kagjü]] liinihoidja, kes lõi ühtekokku kümmekond kolme aasta eralduskeskust mitmele poole maailma.
  
  
Line 158: Line 158:
 
[[Bokar Rinpotše]] (1940–2004).
 
[[Bokar Rinpotše]] (1940–2004).
  
Ta kohtus Kalu Rinpotšega 1962. aastal ning oli tema põhiõpilane ja shangpa kagjü liinihoidja.
+
Ta kohtus [[Kalu Rinpotšega]] 1962. aastal ning oli tema põhiõpilane ja [[shangpa kagjü]] liinihoidja.
  
[[Bokar Rinpotše]] läbis shangpa ja [[karma kagjü]] kolme aasta eraldused [[Kalu Rinpotše]] [[kloostris]] Sonadas.
+
[[Bokar Rinpotše]] läbis [[shangpa]] ja [[karma kagjü]] kolme aasta eraldused [[Kalu Rinpotše]] [[kloostris]] Sonadas.
  
Kuna ta oli hinnatuim meditatsiooniõpetaja, palusid XVI [[Karmapa]], III Dzamgön Kontrul ja [[Kalu Rinpotše]] tal hakata nende kolme aasta eralduskeskuste juhatajaks (Rumtekis, Laval ja Sonandas).
+
Kuna ta oli hinnatuim [[meditatsiooni]] [[õpetaja]], palusid [[XVI Karmapa]], [[III Dzamgön Kontrul]] ja [[Kalu Rinpotše]] tal hakata nende kolme aasta eralduskeskuste juhatajaks (Rumtekis, Laval ja Sonandas).
  
1984. aastal asutas ta väikese kalachakra eralduskeskuse Mirikis, millest tänaseks on välja kasvanud umbes 300 [[munga]] ja kahe eralduskeskusega [[klooster]].
+
1984. aastal asutas ta väikese [[kalachakra]] eralduskeskuse Mirikis, millest tänaseks on välja kasvanud umbes 300 [[munga]] ja kahe eralduskeskusega [[klooster]].
  
  
  
 
[http://dagchang.zzz.ee/node/3?slide=8 Link]
 
[http://dagchang.zzz.ee/node/3?slide=8 Link]

Latest revision as of 18:57, 16 February 2016

Shangpa kagyu.jpg
Shangpa kagjü on üks kaheksast Tiibetis teostatavast vadžrajaana koolkonnast.

Selle liini eripäraks on joogilik mitte-kloostrikeskne lähenemine.

Tänu sellele on liin püsinud ka eriliselt puhtana.

Liinihoidjateks on olnud erinevad õpetajad njingma, sakja, geluk või kagjü koolkondadest.

Praegusel ajal püsib liin põhiliselt 15–20-s kolme aasta eralduskeskustes Tiibetis, Indias, Prantsusmaal, USAs, Kanadas, Argentiinas ja Hispaanias.


Peamised õpetajad


Džamgön Kongtrül.


Khyungpo Neldžor (990–1139).

Tema peamisteks õpetajateks olid daakinid Niguma ja Sukhasiddhi ning India mahasiddhad Maitripa, Dordže Tenpa ja Rahula.

Khyungpo Neldžor elas oma õpilastega kohas nimega Shang, mis asus Lhasast lääne pool.

Seal tekkiski see liin ning sellest tuli ka shangpa nimi.

Ta pani aluse 108 kloostrile, mis aga kaotasid aja jooksul seotuse shangpa kagjü liiniga.


Motchokpa (1110–1170).

Kuueteistkümne aasta vanuselt kohtus ta dharma ja Khyungpo Neldžoriga.

Saanud temalt Hevadžra jõuülekande, läks ta Khyungpo Neldžori soovitusel õppima pradžnjaparamitad ja muid tekste.

Ta õppis tekste kuni kohtumiseni Atiša peamise õpilase Dromtönpaga, kes soovitas tal pühenduda praktikale.

Khyungpo Neldžor oli seda kuuldes pettunud ja käskis tal õpinguid jätkata.

Samal ööl sai aga Khyngpo Neldžor Buddha Amitabhalt ennustuse, et Motchokpa ongi tema põhiõpilane ja liinihoidja.

Motchokpa kohtus hiljem ka Gampopaga, kes oli peamine Dagpo liini hoidja, ning sai tema ôpilaseks, see oli esimesi kordi kus dakpo ja shangpa liinid olid seotud väga lähedaselt.

Ta jäi elu lôpuni joogiks, võtmata kunagi mungatõotusi.



Kyergangpa (1143–1216).

Kui ta oli aastaid praktiseerinud Avalokitešvarat, sai Kyergangpa temalt ja Hajagrivalt otsese edasiandmise.

Pärast seda pidi ta kandma hoolt oma onu kloostri eest, jäädes samal ajal aga heaks praktiseerijaks.


Rigongpa Sangye Nyentön (1175–1247).

Ta oli rohkem õppinud kui oma laama.

Kyergangpa soovitas tal olla peidus joogi, juua alkoholi, kohtuda igasuguste inimestega ja kanda kaltse.

Õpetaja soovitas tal mitte korrata varjupaiga palvet ega vooruste pühendamist praktikate alguses ja lõpus ning teha nägu, nagu ta ei teaks midagi.

Kaitsja Mahakala tegutses tema heaks kui teenija.



Sangye Tönpa (1213–1285).

Ta kohtus üheks aaastaselt Matcik Labdröni kehastusega ning oli viimane shangpa seitsmest kalliskivist, kes kõik pidid õpetuste südame ainult ühele õpilasele edasi andma – temast alates levisid Niguma õpetused kogu maailmas.


Kuulsaimad shangpa kagjü liinihoidjad on olnud:


Thangtong Gyelpo (1361–1464).

Oli samuti Njingma ja Drukpa liinihoidjaks.

Ta kohtus kolmel korral nägemuse kaudu Nigumaga ja sai temalt otsese edasiandmise.

Thangtong Gyelpo kirjutas mitmeid tekste, mis on kasutusel ka tänapäeval.

Samuti sai ta tuntuks esimese tiibeti ooperi kirjutajana ja esimete tiibeti rauast sildade ehitajana.



Kunga Dröltshok (1507–1566).

Ta sai väga noorena shangpa liini õpetused ning kohtus nägemuse kaudu Nigumaga.

27 aasta vanusena kohtus ta oma peamise õpetaja Lekpa Gyaltseniga ja tõmbus eraldusse.

Ta hoidis rime suhtumist ning õppis ja praktiseeris kõiki kaheksat tiibeti budismi koolkonda.

Shangpa traditsioon püsis kaks sajandit Dzonangi kloostris,mille juht ta oli, ning mis oli Dzonangi (Kalachakra) liini peaklooster ja sellest peale on neil kahel liinil tihti olnud samad liinihoidjad ja eestseisjad.



Džetsün Taranatha (1575–1634).

Ta sündis Dalai-Laama perekonda ja sai tuntuks kui Kunga Dröltshoki kehastus.

Nägemuse kaudu kohtus ta Nigumaga. Tema kirjutatud kommentaare ja tekste õpitakse ka praegu.

Ta oli Dzonangi kloostri ja traditsiooni juht, kuid jäi siiski rändavaks mediteerijaks.


Trinle Shinta, VII Drukchen Rinpotše (1718–1766).

Ta oli drukpa kagjü liinihoidja, kes sai shangpa liini Katok Rigdzinilt.



Džamgön Kongtrül (1813–1900).

Ta oli üks peamisi rime liikumise käimalükkaja.

Kuna ta oli avatud meelega, siis tegi ta kõik, et säilitada kaheksat Tiibetis teostatavat koolkonda.

Selleks kogus ta need kokku viite suurde teosesse.

Ta lõi 1860. aastal esimese Shangpa liini kolme aasta eralduskeskuse Tai Situpa Pelpungi kloostri lähedale.

Džamgön Kongtrül pühendus eriliselt palju shangpa kagjü praktikatele ning tema on kirjutanud ka enamiku shangpa kagjü tekstidest ja kommentaaridest.



Kalu Rinpotše (1904–1989).

Ta oli Džamgön Kongtrüli taaskehastus.

Kalu Rinpotše läbis kolme aasta eralduse 16 aasta vanusena Pelpungi kloostris. 25 aasta vanuselt loobus ta kloostrielust ja läks 12-ks aastaks eraldusse.

1940. aastal kutsus Tai Situ Rinpotše teda juhatama mõlemat Pelpungi (karma ja shangpa) eralduskeskust.

1962. aastal sai Kalu Rinpotše annetuseks väikese templiga maalapi Sonandas (Darjeelingi lähedal), mis jäi tema peamiseks elukohaks kuni 1989. aastani.

Ta oli peamine shangpa kagjü liinihoidja, kes lõi ühtekokku kümmekond kolme aasta eralduskeskust mitmele poole maailma.



Bokar Rinpotše (1940–2004).

Ta kohtus Kalu Rinpotšega 1962. aastal ning oli tema põhiõpilane ja shangpa kagjü liinihoidja.

Bokar Rinpotše läbis shangpa ja karma kagjü kolme aasta eraldused Kalu Rinpotše kloostris Sonadas.

Kuna ta oli hinnatuim meditatsiooni õpetaja, palusid XVI Karmapa, III Dzamgön Kontrul ja Kalu Rinpotše tal hakata nende kolme aasta eralduskeskuste juhatajaks (Rumtekis, Laval ja Sonandas).

1984. aastal asutas ta väikese kalachakra eralduskeskuse Mirikis, millest tänaseks on välja kasvanud umbes 300 munga ja kahe eralduskeskusega klooster.


Link