Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Tühjus

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Yogi.jpg
Tühjus (Śūnyatā) (stong-pa-nyid)

Šunjavaada. tühjus (pl. suññata, skr. śūnyatā ) – hilisemas budistlikus filosoofias väga olulisele kohale tõusnud termin.

tühjus ’ väljendab arusaama, et sellega tähistatavat nähtust ei ole võimalik üheselt kirjeldada, sest võimalusi selleks on lõpmatul hulgal, sellepärast esinebki ta koos mõistetega nimetamatus ja vabadus.

Buddha isiklikult annab mõista,et inimene peab vältima äärmusi (anta),mida märgiks ühelt poolt prassiv elukauge hedonism ja teiselt äärmuslik askees ning hullumeelne lihasuretamine.


Buddha selgitab konkreetselt et tuleb hoiduda alati äärmustest ja valida kesktee (madhyama pratipad).

See idee arenes välja omaette õpetuseks mahajaana budismi filosoofias samuti matemaatikas 0" ja jöudis välja lõpliku religioosse ja filosoofilise mõisteni Tühjus.



Tühjus ei tähenda vaakumit- tühjus tähendab teoreetiliselt kõikide vöimaluste ja variantide lõputut esinemist kõikjal,kõiges ja alati sest ta on sümbol,mis märgib ära teljel keskpunkti kahe äärmuse vahel, Maadhjamika Šunjavaada koolkond.

Vene akadeemik orientalist,indoloog ja tibetoloog Štšerbatskoi ( ingliskeeles- Th.Stcherbatsky) raamatus ("The conception of Buddhist Nirvana ". välja antud Leningrad 1927.a.) toob sunyata sünonüümiks prajnaparamita .

Štšerbatskoi tõlge sellest on " suhtelisus". luues nulli "


Tühjus (´suunyataa, stong pa nyid) ei tähenda tõesti olematust, kuid samuti ei tähenda tühjus ka midagi meeleülest.


Budistlik epistemoloogia jagab nähtused kolmeks: ilmsed (pratyak.sa, mngon gyur), mis on kättesaadavad vahetult aistmismeelte kaudu, veidi peidetud (parok.sa, cung zad lkog gyur), mille avastamiseks tuleb kasutada loogilist arutelu, ning jäävad veel üksikud äärmiselt peidetud (atyantaparok.sa, shin tu lkog gyur), mille tuvastamisega on natuke keerulisem lugu.


Tühjus kuulub nende veidi peidetud nähtuste hulka, st on leitav ja kirjeldatav loogilise analüüsi kaudu.

Kui tühjusest on intellektuaalselt aru saadud ja selleni viivat analüüsi harjutatud, siis tasapisi muutub tühjus ka vahetult kogetavaks.

Lühidalt kokkuvõetuna tähendab tühjus asjade iseseisva olemise (svabhaavasiddhi, rang bzhin gyis grub pa, inherent existence) puudumist, ehk asjad on olemas vaid tinglikult, suhteliselt, kokkuleppeliselt.

Väita, et asjad on täiesti olematud (eimiskid), või et nad on olemas tõeliselt ja iseseisvalt, tähendab kaht ekslikku äärmust, mille vahelt kesktee filosoofia (madhyamaka, dbu ma pa) läbi läheb.