Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Tao

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Taoist-a.jpg
Tao (hiina keeles, pinyin'is dao (dáo), Wade-Giles: tao,korea keeles do) tähendusega 'tee'või 'rada'on ühtlasi taoismis,

Vana-Hiina filosoofias ning ida filosoofias üldisemalt filosoofiline ja üldmõiste, mida on kasutatud väga erinevates tähendustes (kosmoloogiliselt: kogu universumi algus, ontoloogiliselt:

kõik olemasolev, teoloogiliselt: kõikjalviibiv jumal, füüsikaliselt:

ühendväli, psühholoogiliselt: puhas teadvus, eetiliselt: õige käitumine, pragmaatiliselt: tulemuslikkus jne).

Enamasti seostatakse Taod loomulikkuse, looduslikkuse jmt.

Vaimset taset nõudvate kunstide ja oskuste terminoloogias on "tao", kasutusel järelliitena (Jaapani teetseremoonia sado (茶), lilleseadekunst kado, võitluskunstid aikido (気), judo (柔), kendo (剣), taekwondo (태권, 跆拳) jne).

Filosoofilise mõistena on Tao olnud kasutusel alates 6. sajandist eKr Laozi Daodejingis.

Selle raamatu eestikeelses tõlkes on Linnart Mäll kasutanud Tao vasteks sõnu kulg, kulgema, kulgemine, kulgeja jmt.

Taod ja taoismi on seletatud ja kirjeldatud mitmeti.

Taoismi eesmärk, nagu ka paljudel muudel idamaistel vooludel, võib olla mõtlemise vabastamine mürast, pettekujutlustest ja klammerduvast rabelemisest, kompleksidest ja enesepildi ehitamisest/edastamisest, säilitades vaid tegevuse/tegevusetuse, mis põhineb n.ö. puhtal teadvusel.

Sellise tegevuse/tegevusetuse või seisundi allikat nimetatakse taoks.

Kuna puhast teadvust peetakse kõigega kokkusobivaks ja kõigele avatuks, siis märgib "tao" tihti ka tegevuse/tegevusetuse, seisundi või protsessi tulemuslikkust või eetilisust.

Kuna selline olek või olemisviis lähtub erinevate uskumuste või traditsioonide kohaselt Jumalast, ühendväljast või muust analoogsest, siis seostub sõna "Tao" tihti ka mõnega neist.

Tao on ka teatavate asjade läte või allikas.