Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Terma

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Kangyur.jpg
terma (tb gter ma ‘aardelisus’), tiibeti budismis, eriti njingma koolkonnas levinud uskumuse kohaselt pühad tekstid ja reliikviad, mida Padmasambhava ja tema järglased olevat peitnud budismi esimese laine ajal 8. saj salapaikadesse Tiibeti mägedes ja koobastes.

Terma on tiibeti budismis ja bönis ,kesksel kohal olev esoteerilis-müstiline traditsioon, mis kujutab endast religioossete aarete peitmise ja nende leidmise õpetust. Terma ise ongi peidetud aare.

Enamik terma õpetusi ja termade seoseid tiibeti budismis on tantristliku laadi, kuigi vöib olla ka mõningaid väheseid erandeid.

Terma võib olla füüsiline objekt nagu tekst või rituaal-instrument, mis maasse kaevatud.

Terma võib olla peidetud ka kaljusse, mäeseina, või kristalli sisse, samuti taime või puusse.

Terma vöib olla peidetud järve, veekogusse või taevasse . Termade peitmise kohad on alati seoses astroloogia ja algelementidega ; tuli, maa, õhk, vesi jne.

Mõnikord on termad peidetud, guru ehk õpetaja teadvusse, kujustamisse, ilmnedes järjepidava, ühtlase visuaalse teadvus-voolusena, mille järgi tunneb ära et tegu on termaga.

Kui terma näol on tegu tekstiga, on see tavaliselt kirja pandud daakini kirjas.See on inimestele mitte omane kirjaviis.

Termad jagatakse kahte liiki; maised ehk füüsilised termad ja vaimsed termad.

Njingma koolkonna õpetuste puhul tuleb alati arvestada sellise faktiga, et njingmas on kaks õpetuse edestamise vormi; pikk ülekandeliin Kama (tiib;bKa’-ma) ja lühike terma .

Traditsiooni kohaselt oli termade peitmise põhjuseks arvamus, et nende tekstide loomise ajal ei olnud inimesed veel valmis neid mõistma, ning seepärast kodeeriti neisse sisse õige aeg, millal nad tuleb üles leida.

Termade leidjateks on kõrgetasemelised vaimulikud ja joogid, keda kutsutakse tertöniteks (tb gter ston ‘aardeosutaja’).

Termade ülekanne hõlmab loendamatuid tekste-aardeid, mis Guru Rinpotše 9. sajandil ära peitis ja mida vastavad tertönid avastanud on;

samuti arvukaid õpetusi, mida on avastanud hilisemad Njingma meistrid oma valgustunud meeles ja meditatiivsetes nägemustes.

Aardeid on leidnud sadu meistreid.

Nende hulgas Nyangral Nyima Özer (1124-1192), Guru Chowang (1212-1270), Dorje Lingpa (1346-1405), Padma Lingpa (sünd 1405) ja Jamyang Khyentse (1820-1892), kes on tuntud kui Aardemeistrite Viis Kuningat.

Muuhulgas on nad avastanud termasid Avalokitešvara õpetuste ja meditatsioonide, Guru Rinpotše sadhanate, džogtšeni õpetuste, Ka-gyey õpetuste, Vadžrakilaia ehk Phurba õpetuste, meditsiinialaste õpetuste ja ennustustega.

Termad neid peetakse tänini eriti pühadeks ja auväärseteks tekstideks.


link