Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Tonglen

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Tonglen small.jpg
Tonglen on oluline bodhisatvatee praktika. „Tong-len” tähendab tiibeti keeles „andma (välja saatma, minna laskma) ja võtma (vastu võtma, aktsepteerima)”.

See meditatsioonipraktika, ulatub tagasi 11. sajandisse, mil india munk Atiša reformis budismi Tiibetis.

Ta õppis seda praktikat oma Indoneesia õpetajalt Serlingpa’lt. 19 sajandil tähtsustas seda praktikast suur Tiibeti budistlik õpetaja Džamgon Kongtrul (1813 - 1899), kes oli ordineeritud Njigma ja Kagjü liinis.

Õhtumaades on seda praktikat tutvustanud Tšhögyam Trungpa, Sogjal Rinpotšhe, Šenpen Hookham ja Pema Tšhödrön.

Alljärgnev Tongleni praktika valitud Sogjal Rinpotšhe õpetusest, kuna sarnaneb lähenemiselt ja struktuurilt metta bhavanaga.


Tonglen on lühidalt öeldes praktika, kus võetakse teiselt valu, kannatus ja rahulolematus ning antakse neile tagasi heaolu, õnnetunne ja meelerahu.

Tonglen kasutab meediumina hingamist.

Peamiseks juhendiks on: „võtta ja anda vaheldumisi, vastavalt sisse- ja väljahingamisele”.


Praktikat alustades võimalda oma mõtetel rahuneda.

Puhka avatud meeles, mitte lastes mõtetel end kaasa tõmmata, samuti mitte neid kramplikult tõrjudes.

Teadvusta oma hingamist.


Ole teadlik oma meeleolust ja selle muutumiseset.

Kui su meel on raske ja tume, siis hinga sisse kõike mis on ebaterve ja vaevav, välja hinga aga rahu, selgust ja rõõmu.


1. aste


Tonglen Enesele


Sogjal Rinpotšhe soovitab kujutleda omaenda isikut kahte aspektida, A ja B-na.


A poolus sinust on terviklik, kaastundlik, soe ja armastav, nagu tõeline sõber, kes on alati seal sinu jaoks avatud

ja vastutulelik, vaatamata sinu eksimustele ja puudujääkidele.

B poolus sinust on kannatav, ta on saanud haiget, kuna on haaratud kahjulikest tegudest.

Sisse hingates kujutle, et A avab oma südame täielikult, soojalt ja kaastundlikult aktsepteerib ta kõiki B

kannatusi, valu ja negatiivsust.

Sellest liigutatuna avab ka B oma südame, lastes minna oma valul ja raskusel A kaastundesse.


Välja hingates kujutle, et A saadab B-le tervendavat soojust, usaldust, kindlust, rõõmu, õnnetunnet ja armastust.


2. aste


Tonglen heale sõbrale


Too meelde hea sõber, kes parasjagu kannatab.

Kui hingad sisse, kujutle, kuidas võtad kõik tema valud ja kannatused oma südamesse.

Seal muutuvad need heaoluks ja rõõmuks.

Välja hingates annad sõbrale tervendavat soojust, õnnetunnet ja armastust.


3., 4. ja 5. aste


Samamoodi toimi neutraalse isikuga, oma vaenlasega ja kõigiga üheskoos.


Tonglen’i ellu rakendamine


Pema Tšhhöndrön julgustab Tonglen’i praktiseerima ka igapäeva olukordades, mitte ainult meditatsiooni ajal.

Südame avamine kannatustele lõdvendab praktiseerija egoahelaid ja avab tee kaastundele.


Tonglen’i võib praktiseerida kui tunnete valu või kannatusi, kogete negatiivseid meeleseisundeid, nagu ärritus

või viha.

Tongle´i abil on võimalik meele fookust viia iseenda negatiivselt kogemuselt paljude teiste samal ajal samu

tundeid kogevate inimeste seisundile.

Sisse hingates ava oma süda kõigi nende inimeste kannatustele, kes kogevad sama valu või meelseisundit,

mida sina praegu.

Välja hingates saada kergendust ja tervendavat soojust endale ja kõigile teistel, kas on sel viisil sinuga

osaduses.


Visualiseerimine


Traditsiooniliselt visualiseeritakse sissehingamisel negatiivsust millegi kuuma, tumeda ja raskena.

Lastes seda oma südamesse hajub see tühjusesse.

Seda teeb meis kõigis olev budasus või virgumismeel.

Väljahingatavat positiivsust kujutletakse millegi heleda kerge ja jahedana, mis toob leevendust ja värskust.

Väljahingatavat positiivsust võib nimetada Bodhitšhita valguseks.

See tähendab, et sa pole enam kammitsetud tavalise argimeele ja -südamega, vaid sinus on puhkenud virgumismeel e. Bodhitšhita. Kujuta ette, et sa hingad sisse pimedust kõigi keha avauste ja pooride kaudu, ning hingad välja valgust kõigust keha pooridest.


Veel Tonglen’ist

Thranhu Rinpotšhe: Kuidas see meditatsioon toimib?

Kannatus ja õnn on seotud iga ühe enda heade või halbade tegudega.

Heategudele järgneb loomulikul viisil õnn.

Sama moodi on halbade tegude tagajärjeks vältimatu kannatus.

Tehes Tognlen’i muutub suhtumine, kus ennast nähakse tähtsamana, kui teisi.

Tavaline suhtumine ei pea tähtsaks teiste õnne või kannatusi, esmatähtsaks peetakse vaid isiklikku õnne ja kannatustevaba elu.

Tehes “andmise-võtmise” meeleharjutust on võimalik sellist hoiakut muuta.

Suhtumine, kus oluline pole enam enda õnn või õnnetus, võimaldab võtta teistelt kannatusi.


Mõned algajad praktiseerijad kardavad, et võttes endasse teiste kannatusi kaotavad nad oma niigi vähese õnne . See kartus on asjatu, kuna igaühe õnn on seotud vaid tema enda karmaga .

Tonglen’i praktika ei suurenda kellegi kannatusi.


Teised praktiseerivad jällegi ülemääraste ootustega.

Nad mõtlevad haigele või muul põhjusel õnnetule sõbrale ning visualiseerivad teda, ning loodavad, et see eemaldab kõik sõbra kannatused.

Kui nad leiavad, et see pole nii, on nad pettunud.

Me ei saa kellegi teise karmat puhastada tema eest.

Kuid see polegi praktika eesmärk.

Oluline on mõistma hakata teiste inimeste õnne või kannatuste olulisust.


Samas ei saa väita nagu praktika ei annaks tegelikke tulemusi.

Pole võimalik tuua hetkega õnne ja kohest kannatuste leevendust, kuid läbi enesetähtsuse kadumise ja teiste

õnnele suunatud tegude läbi on võimalik teisi aidata.

See tähendab, et tekib võime pakkuda teistele õnne ja leevendada kannatusi.

Seda nimetatakse ka relatiivseks bodhitšhita’ks.


Absuluutne bodhitšhita saavutatakse kontseptuaalsuse ja duaalsuse kadumisega.

Kui kõik mõtted on vaibunud ja taklemine kahesuses kadunud, puhkab meel rahus, meditatsioonis. „Ise” lahustub tühjusesse ja meel puhkab oma tõelises olemuses.

See on absoluutne bodhitšhita.

Geše Lobsang Tenzin: Vastates küsimusele, kas keegi võib võtta teiselt negatiivset karmat või seda kaotada, tuleb meenutada ühe pühakirja sõnu: Budad ei saa maha pesta kellegi patte ja halba karmat nagu pestakse veega mustust; nad ei saa eemaldada teiste kannatusi, nagu põrandalt tolmu pühkides; nad ei saa muuta kellegi tegusid ega arusaamu.

Kuid mida head siis Budad teha saavad? Tekst ütleb, et nad juhivad olendeid vabadusele näidates neile reaalsust.

Niisiis budismi roll on olla juht või õpetaja, kes ei võta teistelt kannatusi, vaid pigem näitab teid, kuidas igaüks saab saab praktiseerida oma elus viisil, mis kannatusi viib ületavale muutumiseni.

Jagades teistega teed, mis aitab kaotada nende negatiivset karmat ja saavutada rahu.

Tonglen on sellise kaastunde väljendus mis ilmneb emas, kes näeb oma valude käes kannatavat last.

Ta teeks kõik mis võimalik, et võtta lapselt kannatus.

Ta on valmis mõtlemata seda valu ise kannatama.

Sel viisil saab tema enesekesksus murtud.

Isekus on meeleplekk, mis takistab meil jagamast oma õnne teistega.


link