Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Trisong Detsen

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Trisongdetsen.jpg
Trisong detsen-a.gif
Trisong Detsen (tiibeti Khri-srong lde-btsan) oli üks kolmest kuulsast Dharma kuningast, kes importisid budismi Tiibetisse VII sajandil.Trisong Detseni peetakse bodhisattva Mandžušrī. kehastuseks.Trisong Detsen sai võimule samuti kusagil 13 aastasena ja ta oli kuulsa Tiibeti kuninga Songtsen Gampo pojapoeg. Trisong Detsen taastas Tiibeti söjalise vöimsuse, seega hea sõjavägi ja ta oli osav vallutaja,. Tungis Indiasse, Bengaaliasse.

Sõjategevus Kesk Aasias Hiina vastu, 763.a vallutas Tiibeti Hiina pealinna Chang An’i.. Alustas jõuliselt,kuid kaotas valitsusaja lõpul enamuse siidetee oaasidest.

Leping Araabia kalifaadiga (sõlmitud ~810), millega moslemid ja tiibetlased sõdisid koos Tang-i dünastia vastu. Trisong Detsen oli budismiga seotud juba nooruses, kuna tema ema oli hiina printsess. Tiibetis olid selgelt välja kujunenud budismi pooldajate ja vastaste parteid tänu lapsepõlve-kaaslaste mõjudele.

Budismi vastaseid Trisong Detseni valitsuses juhtis minister Trompakhye. Tema käsul kiusati taga Hiinast ja Indiast saabunud budausu munki, takistas neid budismi propageerimisel ja luues vastuseisu tekstide tõlkimisele. Budismi vastaseks ideoloogiaks oli kohalik usund bön-po. Vanausulised kartsid kaotada oma privileege, samuti poliitilist staatust. Legendi kohaselt saadeti üks lapsepõlvesõber Indiasse, et tuua kohale suur budismi õpetlane Padmasambhava ja Šãntaraksita .

Budismi vastane minister Trompakhye maeti elusalt.

Indiast saabus Tiibetisse õpetlane ja tanrist Šãntaraksita seos Bengaalias valitseva Pãla dünastiaga (8-12s).Šãntaraksita oli lähedane sugulane valitsejaga. (Elas Gopãla ja Dharmapãla ajal (8s)) Šãntaraksita oli üks kuulsatest kloostri-ülematest ehk eestseisjatest Indias, kuulub yogãcãra koolkonna hulka, (svãtantra Svatantrika) pooldajate hulka. Tema sanskriti keelsed teosed pole kahjuks säilinud, on alles vaid tiibeti keelsete tõlgetena.. Kuningas Trisong Detsen on ka Tiibeti budismi üks jumalatest. tuntakse teda hüüdnime Boddhisattva all. Algul oli Trisong Detsen Šãntaraksita suhtes nagu kahtleval seisukohal kuigi Šãntaraksita oli suure loogiku ja filosoofina tuntud., kuid mitte veel kloostrite rajajana.

Samje klooster ehitati Trisong Detseni sünnipaiga lähedale. Kogu kloostrikompleks sai tugevalt kannatada Hiina kultuurirevolutsiooni aegadel kuid on nyydseks taastatud esialgsel kujul.Trisong Detseni ajal oli Samje klooster Tiibetis teaduslik keskus: kool, tõlkekolleegium, kloostrile tekkis hiiglaslik raamatukogu. Tehti esimesed budistlike tekstide tiibetikeelsed tõlked.

Loodi detailne tiibeti - sanskriti - sanskriti -tiibeti sõnaraamat, et höbustada tölketegevust. Süstematiseeriti detailselt teadustöö njingma koolkonnas. Trisong Detsen seadustas et ümbritsevad majapidamised peavad kloostrit ülal pidama, dokument selle kohta neist aegadest on säilinud.

Seadusega on juba sel ajal täpselt fikseeritud, kui palju ja mida keegi peab saama ja kes kui palju andma. Peale Padmasambhava lahkumist ja Šãntaraksita surma hakkas Samje kloostrit juhtima aadlisoost hiinlasest munk Salnang'.

Tema kloostriülemaks nimetamine tekitas suuri Samjes vastuolusid. Tekkis oht, et riiki juhib ühe aadlipartei esindaja, kloostrit teise oma, millest tekivad sisemised löhed ja intriigid.

Salnang võeti kohalt maha, tehti seadus kloostrieeskirjadesse, et kloostriülem ei tohi olla aadlisoost. Tekkis vastuolu India ja Hiina budistide vahel.

Toimus kuulus Samje dispuut 792a India buddhismi esindas Kamalãšila, Hiina poolt He-shang, Samje dispuudi tekst on säilinud hilisemates allikates.Peale argumentide esitamist pidi Trisong Detsen otsustama kumb buddhismi koolkondadest Tiibetisse jääb.(Tiibet sõdis Hiinaga Kesk Aasia pärast, Hiina-budism oleks olnud Samje kloostri dispuudi ajal ka poliitiliselt ebakorrektne valik olnud). Trisong Detsen otsustas India buddhismi kasuks.Hiina Chani pooldajad saadeti Tiibetist välja. Mune Tsempo ja Tride Songtsen (Sonaleg) olid Trisong Detseni pojad. Mune Tsempo mõrvati Detseni elu ajal. Sonalegil olid tihedad sidemed Samje kloostriga: kõik tema 5 poega olid seal mungad.

Oli enda valitsemise ajal budismi meelne ja teda pooldav kuningas. Mune Tsempo üritas konfiskeerida kõik aadlike maid riigi kasuks kuid see katse kukkus läbi. Samje ehitati üles 12 aasta jooksul.Esimese budistliku kloostri rajamisel võeti eeskujuks analoogne õppeasutus Odantapuri Indias. See oli kuningas Trisong Detseni isiklik soov, tänu sellisele lähenemisele sai kuningas endale koha budistlikus panteonis. Järgmises elus sünnib Trisong Detsen siia ilma nime all Nyang Ral Nyima Özer(1124-1192), keda loetakse esimeseks viiest kuulsast tertoni-st