Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Tsongkhapa

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Je tsongkhapa.jpg
Tsongkhapa-statue-golden.jpg
Tsongkhapa-0024.jpg
Lama Tsong Khapa Statue.jpg
Altar- Tsongkhapa.jpg
Geluugi koolkond.jpg
Tsongkhapa-00221.jpg
Tsong Khapa.jpg
Tsongkhapa (rJe Tsong-kha-pa Blo-bzang grags-pa) (1357–1419) oli Tiibeti budismi gelukpa (koolkonna) rajaja.

Kutsutakse austavalt "Je (Dze) Rinpoche" (Rje Rin-bo-che).

Teda peetakse tarkuse-bodhisatva Mandžušrī maiseks kehastuseks.


Sünd


Sündis Amdo (A-mdo) provintsis Kukunori järve lähedal kohas nimega Tsong Kha.



Auväärsete laamade elulugusid käsitlevaid tekste nimetatakse " namtar " (rnam-thar),,.((Tiib. phyi'i rham thar) ehk "Virgumisele juhtivad lood", kus antakse illustreeriv näide, kuidas tekstis kirjeldatud kangelane saavutas Valgustatuse, eesmärgiks on innustada teksti lugejat järgima ikka sama teed.


Tsongkhapa elulugu kuulub " namtar" kategooria tekstide hulka.


Tsongkhapa elulugu räägib: juba Buddha Šākjamuni ajal olevat Tsongkhapa noores eas annetanud Buddhale kristalse palvekee, mille eest vastutasuks sai merekarbi.

Buddha kutsus enda õpilase Ananda ja teatas tolle juuresolekul, et lahke annetaja Tsongkhapa sünnib järgmises elus Tiibetis ja rajab Gandeni kloostri, asetab Buddhale pähe kuldse krooni ja paneb Buddha (Dharma õpetuse taas Tiibetis vohama.

Lõpetuseks andis Buddha poisile ka tulevase nime, mis talle pannakse järgmises elus, Sumati Kirti ehk Losang Drakpa Blo-bzang grags-pa, Lozang-dragpa).


Enne Tsongkhapa sündi oli mitmeid imelisi endeid, mis andsid märku tema peatse sünni kohta.

Tema vanemad nägid väidetavalt korduvalt tähenduslikke unenägusid, et nende sündiv laps on Avalokiteshvara, Mandzjushri ja Vadzrapani kehastus.

Tema tulevane õpetaja ja guru Chojey Dondrub-rinchen (Chos-rje Don-grub rin-chen) sai Tsongkhapa Jamāntakalt , kes talle ütles seda isiklikult tema n-ö kaemus-visioonis.

Raevukas jumalus lubas tulla isiklikult Amdosse, et saada tema õpilaseks.


Nabanööri läbilõikamisel kukkus paar tilka verd maapinnale ja neist olevat kasvanud imeilus valge sandlipuu, jämeda tüve ja 100 000 igihalja lehega.


100 000 (tiib: kumbum) on Tiibeti budismis arv, millega armastatakse spekuleerida, kuid mis ei tähenda mitte alati täpset aritmeetilist hulka.


Igal lehel, mis puul kasvas, oli Buddha Sinhanada (Seng-ge sgra) kujutis.

Puu tüvel ja okstel olid tiibetikeelsed silbid.

Tsongkhapa sündis neljanda lapsena kuue venna hulgas.

Paik, kus see juhtus, kannab nime Kumbum (sKu-‘bum)100 000 kujutist).

Hiljem ehitati samasse paika gelugi klooster nimega KumBum.

Hiinlaste okupatsioonivägede poolt saeti imeline sandlipuu maha, Burjaadi rahvusest Vene maadeuurija ja tibetoloog Gombožab Tsöbikov tõi kloostrit külastades 1900. aastal kaasa mõned lehed, mida kohalikud KumBumi laamad müüsid palveränduritele raha eest.

Neil lehtedel olid tiibeti tähed.

Samuti tegi ta kuulsast sandlipuust fotosid mis on säilinud meie päevini.

Päev peale Tsongkhapa ilmaletulekut saatis Chojey Dondrub-rinchen enda tulevasele kuulsa õpilase vanematele annetused Buddha kuju ja kirja


Lapsepõlv


Elulugu väidab, et Tsongkhapa oli ebatavaline laps, imeline.

Mitte kunagi ei käitunud ta valesti, oli väga arukas ja tark ning tahtis pidevalt õppida, et omandada aina enam teadmisi.

Tema isa kutsus külla Chojey Dondrub-rincheni ja laama tegi ettepaneku, et hoolitseb lapsukese hariduse eest, millega vanemad meelsasti nõustusid.


Ilmaliku tõotused (skt. upasaka ) võttis vastu 3-aastaselt IV Karmapa (1340-1383), Rolpey Dorje (Rol-pa'i Rdo-rje) juhendamisel ja sai endale nimeks "Kunga Nyingpo" (Kun-dga'Snying-po).


Pisikene Tsongkhapa õppis enda guru käe all edukalt.

Talle piisas vaid Chojey lugemise jälgimisest, ta mõistis koheselt kõike ja omandas väidetavalt hetkega lugemisvõime, ilma et oleks pidanud sellele aega kulutama.


Selle aja jooksul õpetas tema esimene guru Chojey Dondrub-rinchen Tsonkhapale ka viie Tšakrasamvara olemuse ehk aspekti (Dril-bu lha-lnga), Hevajra, Jamāntaka, ja Vadžrapani võimustamist.

Seitsme-aastasena oli ta selgeks õppinud suure koguse tekste ja rituaale olles samuti läbinud ka kogu omandatud materjali praktilise aspekti.

Nimelt Tšakrasamvara ritriidi ja pühendumise ning oli iseseisvalt võimeline looma visioonis ja kaemuses Vadžrapani kui jumaluse kuju ja jumaluse erinevaid aspekte väljendavaid seisundeid.


Sel ajal nägi ta unes tihti Atiśat (Jo-bo rJe dPal-ldan A-ti-sha) (982-1054), mida gelugi koolkond loeb märgiks, et Tsongkhapal oli õige arusaam Buddha Dharmast ja tänu sisekaemuse teel omandatud tarkusele reformeerib Buddha õpetuse Tiibetis nagu kunagi Atiśa seda tegi.


Seitsme-aastaselt võttis vastu esimese munga tõotuse enda gurult ja sai nimeks Lozang-dragpa.


Täiskasvanu


Tsongkhapa õppis Amdos kuni 16. eluaastani ja suundus siis Kesk-Tiibetisse U-tsangi (dBus-gtsang).

Peale lahkumist Amdost ei külastanud Tsongkhapa enam kunagi enda kodukanti.

Tema esimene õpetaja ja guru Chojey Dondrub-rinchen veetis kogu enda elu Amdos, kus ta rajas Jakyung-i kloostri (Bya-khyung dGon-pa), mis jääb KumBum-ist lõunasse.

Reformimise idee tuli Tsongkhapale tänu ( kadampa (Bka'-gdams-pa ) (kasutusel on ka sõna -kadam ), traditsioonile, mille tõi Tiibetisse Atiśa .


Ennustus


Kauges tulevikus sünnib Tsongkhapa üheteistkümnenda Buddhana neist 1000 Buddhast, kes meie maailma

peavad ilmuma. Buddha Shakjamuni oli neljas ja järgmine saabuv Buddha Maitreia on arvult viies.


Kuigi eksisteerib Tiibetis veel paralleelselt teine versioon mis levinud massiliselt,kus öeldakse et Tsongkhapa nagu Buddha Shakjamuni omal ajal vaibus ära nirvaanasse ja ei sünni enam iial ünber.