Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Tušita

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Maitreya-Tushitas.jpg
Buddhatushita heaven.jpg
Tušita (´rahulolev´, ´rõõmuküllane´), neljas kuuest madalamast devalokast.


Jumalate elu Tušitas kestab (4000) neli tuhat aastat, kusjuures üks päev vastab (400) neljasajale maapealsele aastale.

Tušitas veedavad bodhisattvad oma eelviimase elu enne seda, kui laskuvad maa peale ning saavad buddhadeks.


Arvatakse, et olendid Tušitas,elavad nagu kolmanda taeva jumalad elavad pilvetaolises maailmas Meru mäe kohal .


Tušita on maailm, kuhu sünnivad ümber paljud bodhisattvad ja jumalused.

Selleks, et olend saaks Tušitas sündida peab ta endas arendama Nelja Piiritut (mõõtmatut) teadvuse seisundit:

  1. Püha armastus,
  2. Püha Kaastunne,
  3. Püha ülistus,
  4. Püha kiretus.


Tavaliselt nood olendid,kes sünnivad ümber Tušitas, neil olenditel on mingil määral veel säilinud tundelised soovid,mis omased kirgede maailmale (kāmadhātu)

Kuid Tušitas järgivad nad kõik Buddha õpetust.

Peale seda kehastuvad neist paljud taas inimeste maailmas, eesmärgiga löplikult kaotada seosed ja seotused maiste kirgedega ning neil avaneb võimalus kehastuda juba Brahma taevastes.

Saavutanud , naasmatuse (naasmatu, tagasipöördumatu ;šraavakate teed käiv inimene kannab nimetusi "teeleasunu", "ükskord naasja", "naasmatu" ja "arhat".) tasandi saavad neist arhatid ja neil avaneb võimalus hakata astuma bodhisattva teed kõigi olendite hüvanguks.


Kõik neljanda taeva jumalused ja olendid,neis puudub selline mõiste nagu ükskõiksus teiste olendite käekäigu suhtes.

Kui see nii peaks olema, et olendis on võtnud maad ükskõiksus teiste olendite käekäigu vastu sansaaras ,siis sünd neljandasse taevasse on võimatu, isegi juhul, kui olendi pälvimuste hulk oleks üüratult suur.

Tušita on tuntud samuti tulevase Tathāgata ja buddha Maitreja elukohana.

Budistlikus kirjanduses ja tekstides mainitakse tihti Maitrejat,kui tulevast buddhat,kes peab saabuma.

Kui Šakjamuni ilmus Tušitast inimeste maailma, pani ta oma krooni järgmise, tulevase buddha Maitreja pähe.

Maitreja praegu kuulutab Tušitas dharmat ning ootab aega, mil tuleb tema kord maa peale laskuda.

Asanga ,kes oli joogatšaara koolkonna rajaja külastas isiklikult Tušitat, kus kuulas tulevase Tathagata selgitusi ja õpetusi ning pani Maitreja sõnad kirja viide raamatusse ehk teksti.

Vastavalt suutrates väidetule paljud Buddha Šākjamuni õpilased, mungad ja budausulised on peale surma sündinud uuesti Tušitas.

Suutrad toovad isegi sellise näite,kus rikkurist kinnisvaraomanik Sudatta, keda enamus rahvast teab ja tunneb nime all (sanskrit : Aanāthapin'd'ika või Anāthapiṇḍada ; vaeste toitja) kehastus peale surma Tušitas.