Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

VI dalai-laama. Tsangyang Gyatso

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
(Redirected from VI dalai-laama)
Jump to: navigation, search
Tsangyang-gyatso--vrtnu-.jpg
Tsangyang Gyatso (1683–1706) oli VI dalai-laama. Sündis Tawang-is tertöni Tashi Tenzini peres.

Tema ema Tsewang Lhamo oli kuninglikust soost.

Legendide kohaselt väidetakse alati, et selliste kõrgete isikute ehk thulkude sünni puhul ilmnevad ka erinevad imed.

Sama kehtib ka VI Dalai-laama sünni puhul.

Kui tema ema Tsevang raseduse esimesel kuul käsikiviga otra jahvatas, hakkas viljakasti kogunema vesi.

On olemas lisaks legend, mis räägib, et kui Tsewang jõi allikast vett ilmus allika vette piim.

Seda kohta hakati kutsuma Oma-Tsikang.

Poisi sündides anti talle nimeks Sanje Tenzin. Ta keeldus joomast ema rinnapiima juba esimesest päevast. Hiljem oli juhus, kus Tsangyangi nägu paistetas nii üles, et tal oli võimatu silmi avada.

Kohale kutsuti kaks erakut, kes tegid puhastusriituse ja ütlesid et laps peab saama uue nime.

Tollest hetkest sai ta endale nimeks Ngawang Gyamtso.

Endeid ja sümboolseid žeste tema suursuguse sünni kohta oli unes näinud juba tema vanaisa, kes nägi, et lapsuke on Dorje Dakpa kaitse all.

Tema ema nägi kanga kudumise ajal hetkeks suikudes, et suur uhke seltskond saabus nende majja ja viib Ngawang Gyamtso endaga kaasa. Isapoolne vanaema nägi taevas kahte päikest jne.

Tsangyang Gyatso toodi Potalasse alles noore poisina, kuna eelneva V Dalai-laama surma oli tema regent rahva eest kaua varjanud ja uue kehastuse otsingud algasid seega hiljem.

Tsangyang Gyatso jõudis Lhasasse alles 13 aastasena ja tema huvi tantrismi ja luule vastu said talle saatuslikuks.


Troonilt kõrvaldamine


Tema munga kohta eksklusiivse elustiili peale reageeriti lihtsalt. Ligdan Khaan saabus Lhalu-sse Lhasa lähedal. teatas, et tegemist on vale kehastusega ja viis ta kaasa mongolite laagrisse

1706. a 28. juunil kuulutas Ligdan khaan uueks, nii öelda "tõeliseks" Dalai-laama kehastuseks Ngwaang Yeshi Gyatso.

See on esimene juhus ajaloos, kus eluviisilt ebasobiv Dalai-laama vahetati uue ja sobivama variandi vastu välja.

Ametlik väide on, et Tsangyang Gyatso suri Kukunorist lõunapool teel Pekingisse (eeldatati ka veel tapmist).

Rahva seas on liikunud palju jutte temast peale Potala troonilt tagandamist.

Mongolite hulgas on levinud legendid VI Dalai-laama elust kuni kõrge vanuseni.

Sinna juurde käivad lood, millised kloostrid ta Mongoolias rajas ja samuti tema poolt sooritatud imeteod.