Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Vadžrajaana terminite seletusi

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search



abhisheka
pühitsemine’, algtähenduses ‘piserdamine’

adhishthāna
täpses tõlkes ‘ülal seismine’, ülekantud mõttes ‘õnnistamine’

ānanda
‘rõõm’

bhāvanā
kujustamine

bindu
‘tilk’, tähendab ka mandala keskust, tihti on tantrates mõeldud selle all ka mehe seemne tilka

bodhicitta
virgumismeel’, esimene aste virgumisteel

chomā
salamärkide keel

dākinī
tuleneb verbist dā - ‘lendama’ ja tiibeti keeles ongi vasteks sõna, mis tähendab ‘taevaskäija’. Mõeldud on erilist jooginit, kes on samal ajal ka prajñā ja kes erilistes tseremooniates teeb kaasa pühitsusi.

dhyāna
mõtlus

kshana
‘hetk’

mandala
‘ring’, kus visuaalsel või mittevisuaalsel kujul kujutatakse budismi põhisümboleid

mantra
‘loits’, mille põhikujud on tähenduseta silbid, nt om āh hum, mille vahel võib olla ka tähenduslikke silpe

mudrā
algtähendus ‘pitsat’, eelkõige käte asend, mis väljendab ka teatud pitsatit, pitserit. Tähistab mõnikord ka dākinī’d või jooginit.

sādhana
‘edenemine’, ka õpetus mütoloogiliste persoonide, jumaluste tekitamiseks enese sees. On olemas väikesed tekstid sādhana’d, mis õpetavad jumaluste kujustamist. Tavaliselt nende sādhana’tega praegused gurud õpetusi annavadki, tantrateni jõudmata.

sahaja
‘kaasasündinud’, need omadused, mis vadžrajaana järgi on inimestes kaasa sündinud. Spetsiifilises tähenduses ‘spontaanne’, spontaanne teadmise tekkimine. Väga sarnane on sahaja õpetus zeni õpetusega, kus pidavat olema ka ootamatu, äkiline vabanemine ehk satori. Kālacakrayāna kõrval oli teine suur vadžrajaana suund sahajayāna ehk spontaanne sõiduk.

samvara
‘ühendus’

samaya
‘kokku tulema’, ‘ühtima’, ‘kohtuma’; ka salajane, varjatud asjade tuum; ka tõotuse täitmine

sandhyābhāsha
‘salakeel’

siddhi
‘täiustamine’, ‘täiuse saavutamine’

tantra
‘lõng’, ‘lõim’, tähendab ka kestvust, õpetuse levimist, mis antakse edasi õpetajalt õpilasele. Lõimena tähendab seda suurt süsteemi, millest mitte ükski inimene kõike korraga ei tea ega mõista.

upāya
vahend

utpannakrama
‘ülevuse aste’, mis on ülenemise täiuse vorm.

utpattikrama
‘ülenemise aste’. Need on kaks astet ehk sammu tantra kujustamises.

vajra
algselt ‘välk’. Ka veedade usundis ja hinduismis oli see jumal Indra relv. Hiljem just vadžrajaanas hakkas tähistama ka teemantit, tiibeti keelne tõlkevaste rdo-rje tähendab teemantit.

vidyā
teadmine

viśuddhi
‘puhastumine’

yoga
‘ike’, mis võetakse enda peale, et mingit tõsist asja korda saata

yogi
joogi on see, kes teostab joogat (yoga)

yoginī
joogini, naine, kes teostab joogat

http://www.budismiinstituut.ee/oppetoo/loeng_vadzrajaana_2002.htm