Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Valge Lootos

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Imperatriss ci xi and attendants.jpg
Tao patriarh 1.jpg
Tao vanake jianhui.jpg
Valge Lootos ehk Valge Lootose koolkond (hiina keeles 白蓮教 (Bailianjiao)) oli Hiinas müstiline Puhta maa budismi koolkond ja salaühing, mille õpetuses olid ühitatud taoismi ja budismi elemendid.

Selle rajas 1133 Suzhoust pärit Mao Ziyuan Lõuna-Songi dünastia ajal.


14. sajandi alustasid Valge Lootose ühingusse kuuluvad Punased Turbanid mässu rikaste maaomanike ning võõramaise Yuani dünastia vastu.

Tegu oli hulga omavahel lõdvalt seotud ning omavahel tülitsevate jõukudega, kes röövides, tappes ja rüüstates mööda Hiinat ringi liikusid.

Mässulistega liitus vaesunud ja orvuks jäänud taluperepoeg Zhu Yuanzhang, kes peagi sai liikumise juhiks ning rajas 1368 keiser Hongwu nime all Mingi dünastia.

Tema asumine troonile häälestas kogu Valge Lootose koolkonna tema vastu, sest taoismist lähtuvalt Valge lootose põhimõtteks on-" mitte kunagi ise võimu kasutada ega võimul olla".

Valge Lootos keelati Hiinas ja suruti põranda alla.

Sellest ajast jäi ta Hiinas keelatuks ning oli üks võimude poolt läbi aegade kõige vihatumaid koolkondi ja liikumisi

nii Hiinas kui kogu Aasias.

"Valge Lootose" ülestõus 1796. Mandžude-vastane talupoegade ja budistide vastuhakk.

Tingis: rahvastikukasv, valitsejate kaugenemine rahvast. Tulemus: Mandžude keskvõim nõrgenes.

Neljasaja aasta jooksul oli "Valge Lootos" praktiliselt põranda alla surutud.

Qingi dünastia keisri Qianlongi valitsemisaja lõpupoole muutus Hiina talupoegade olukord väga raskeks, sest nappis haritavat maad, koormised kasvasid, vaskraha devalveerus hõbeda suhtes ning maa koondus väheste suurmaaomanike kätte, mistõttu väiketalupoegadest said maatöölised.

Puhkes mitu "Valge Lootose" ideedel ja eest vedamisel põhinevat talupoegade ülestõusu, sealhulgas Wan Luni ülestõus 1774.

Liikumine suruti maha alles 1803.

Juba 1811 puhkesid aga uued rahutused, mida juhtis "Valgest Lootosest" välja kasvanud Tianlijiao (taevaseaduse koolkond),mida salaja toetasid ka uue keisri Jiaqingi säästupoliitikaga rahulolematud õukonnaametnikud.


Aastal 1813 tungisid vandenõulased Keelatud linna ning oleksid keisri äärepealt tapnud.

Keisri pojal Daoguangil õnnestus isa viimasel hetkel päästa.

Ka arvukad järgnevad ülestõusud, mis Hiinat 19. sajandil vapustasid, olid ühel või teisel määral mõjutatud "Valge Lootose" ideedest ning tegevusest.

Nende seas oli 1851 puhkenud rahutused Shandongis, Henanis, Anhuis ja Jiangsus (taipingide ülestõus) ning bokserite ülestõus (1900).


Qing-ide dünastia (1644-1911) sattus raske löögi alla "Valge Lootose" poolt ja need püüdsid sala-taolasi hävitada ,kuid "Valge Lootos" kadus põranda alla ja sponsoreeris nii ideoloogiliselt kui materiaalselt Hiina kodanliku revolutsiooni,mis paiskas Hiina viimase imperatrissi troonilt.


Imperatriss Cixi-l ( Tz'u-hsi samuti Hsiao-ch'in) oli kaks "isiklikku" Valge Lootose koolkonna taolast kes aitasid ta nooruses troonile peale Hsien-feng (Xianfeng) surma, enne oli iludus üks tuhandest imperaatori liignaistest.


Neist taolastest ja imelisest imperatrissist kirjutab pikalt tolle aegne Briti Impeeriumi saadik enda mälestuses