Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Varna

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Sadhaka.jpg
Emme suitsuga istub.jpg
Khsjarija.jpg
Brass-Band.jpg


Varna on India traditsioonilises kastisüsteemis üks neljast seisusest.


Kast-i ehk varna-sse kuulumine toob kaasa mitmesuguseid ühiskondlikke ja religioosseid kohustusi.

Varna on tööjaotuse, elukutse ja ühiskondliku positsiooni alus.

Need seisused on:

braahmanid

kšatrijad olid/on valitsejad, sõdurid, India ühiskonna administratiivne aristokraatia.Tegutsesid sõjameeste ja ametnikena ning braahmanite abilistena.

vaišja-d olid/on põlluharijad, kaupmehed, pankurid ja käsitöölised, ehk siis tegelevad põllumajanduse, kauplemise ja käsitööga.

šuudra-d olid/on eelmiste teenijad, varem ka orjad. Kolm kõrgemat kasti pärinevad aarja ajastust, neljas tekkis pärast Indiasse jõudmist alistatud rahva baasil. Seadustati Manu seadustes II saj.

väljaspoole kastisüsteem-i jäävad haridzan-id ehk " puutumatu-d", kes teevad roojaseks peetavaid töid. Ka neil on palju alamkaste.


Igal kast-il on oma dharma ehk jumalik korraldus ja kohustused.


Kastisüsteem ( varna ) mõjutab Indias nii ühiskondlikku kui ka religioosset elu.

Kast-ivahed on tõenäoliselt pärit teisest aastatuhandest enne meie ajaarvamist, mil heledanahalised asiaadid allutasid oma voimu alla India tumedanahalised algasukad.

Aarialased moodustasid kolm valitsevat klassi, keda traviididest algasukad teenisid.

Hiljem andsid preestrid pühades raamatutes vallutuspoliitika poolt loodud klassiühiskonnale religioosse õigustuse. I-II sajandist pärit olevates Manu seadustes esitatakse kastisüsteemi kui loomissündmuses kindlaks määratut.


Indias valitseb (küll enam 1950.ndatest mitteametlikult) kastisüsteem, mis tähendab põhimõtteliselt seda, et erinevatest sotsiaalsetest kihtidest pärit inimeste suhtlemine on piiratud.

Kastisüsteemi on väga palju kritiseeritud Lääne demokraatliku mudeli seisukohalt, kuid kastisüsteem oli väga efektiivne vahend kultuuri säilitamiseks.

Lihtsamalt öeldes ei tohi lihtsa talupoja peres sündinu suureks kasvades abielluda mõne kõrgema riigiametniku või töösturi pere liikmega.

Kõrgemast kastist inimesele on madalama kast-i inimesega isegi rääkimine keelatud.

Kuigi India seadustega on kastisüsteem keelatud, on aastasadu juurdunud tavad visad kaduma ning kohalikud elanikud peavad sellist olukorda täiesti normaalseks.



India kastisüsteem väljendub ka muusikas:


INIMHÄÄL – oli ülim

KEELPILLID – tähtsuselt teised

PUHKPILLID – tähtsuselt kolmandad

TRUMMID – olid kõige alamad