Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Vasubandhu

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Revision as of 03:21, 1 February 2016 by KiireJuss (Talk | contribs) (bot adding links)

(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search
Vasubandhu -thanka.jpg
Vasubandhu (tiib: dbyig gnyen) (u 330–400) oli filosoof Asaṇga tähtsaim õpilane ja noorem vend, kes sündis aasta pärast Asaṇga ordineerimist. Loode-Indiast Gandhārast pärit budistlik munk ja õpetlane.

Vasubandhu rajas koos oma vanema venna Asangaga joogatšaara e vidžnjaanavaada koolkonna.

Algul olevat Vasubandhu olnud sarvastivaada järgija, mille seisukohalt ta koostas mõjuka abhidharma kokkuvõtte Abhidharmakośa.

Hiljem lisas ta sellele sautraantika seisukohtadelt lähtuva kriitilise kommentaari Abhidharmakośabhās´ya.

Asanga mõjul pöördus Vasubandhu mahajaanasse ning kirjutas mitu joogatšaara mõjukat teksti nagu «Kakskümmend värssi» (skr vim´śatikā), «Kolmkümmend värssi» (skr trim´śatikā) ning «Keskmise ja äärmuste jagamise seletus» (skr madhyāntavibhāgabhās´ya).


Nagu Asaṇgagi sai Vasubandhu põhjaliku hariduse algul kodus ja hiljem mungana Nālandā klooster-ülikoolis.

Nende isa oli õpetatud braahman .

Huvitudes noore intellektuaalina abhidharmast suundus Vasubandhu Kašmiiri, kus sarvāstivāda koolkond oli välja töötanud abhidharma filosoofilise teooria.

Kašmiris õppis Vasubandhu oma aja silmapaistvaima sarvāstivāda õpetaja Saṃghabhadra juures 18 budistliku koolkonna õpetusi ja sarvāstivāda pärimuses edasiantavaid teadmisharusid.

Fenomenaalse mäluga, jättis ta meelde kogu Mahāvibhāṣā , omandas India 6 klassikalise filosoofilise koolkonna tõekspidamised ja harjutas vaidlustehnikaid.

Paramārtha, 6. saj õpetaja ja tõlkija Ujjayinīst, kirjeldab Vasubandhu eluloos, et yakṣad valvasid ainsat teed Kašmiiri ega lubanud kellelgi sarvāstivāda õpetusi maalt välja viia.

Vasubandhul õnnestus hullumeelset teeseldes lahkuda Kašmirist Ayodhyāsse, Gupta valitsejate pealinna, kus õpilased tema mälu järgi abhidharma filosoofia õpetused üles kirjutasid.

Nõnda sai terviklik sarvāstivāda , mida sajandeid oli arendatud suhtelises isolatsioonis, esmakordselt tuntuks väljaspool Kašmiiri.

Hästituntud loos Abhidharmakośakārika ja Bhāṣya koostamisest kõneldakse, et pidades loenguid Vibhāṣāst, võttis Vasubandhu iga päeva õpetuse kokku ühesainsas värsis, mis graveeriti vaskplaadile ja asetati linnarahvale tutvumiseks välja.

Kui ta Vibhāṣā kokkuvõtte 600 värssi (Abhidharmakośa-kārikā ) lõpetas, saatis ta need koos 50 naela kullaga vaibhāṣika õpetajatele Kašmiri.

Vaibhāṣikad rõõmustasid, nähes oma õpetust viimistletud ja süstematiseeritud kujul.

Nad palusid kirjutada ka proosakommentaari.

Hiljem valmistas Vasubandhu ette ulatusliku kommentaari (bhāṣya) Abhidharmakośale, mis vaatles sarvāstivāda õpetust sautrāntika koolkonna perspektiivis.

Abhidharmakośa-bhāṣya lõplik versioon koos algsete kārikāte - värsivormis kokkuvõtetega, on tuntud kui Abhidharmakośa-śāstra.

Vaibhāṣika õpetajad olid oma õpetuse ümberlükkamisest nördinud.

Tema õpetaja Samghabhadra kirjutas vastuseks Abhidharma-śāstra-kārikā-bhāṣya, mille tekst on säilinud tiibeti keeles.

350ndail aastail võttis Vasubandhu venna mõjutusel omaks mahāyāna tõekspidamised ja pärast Asaṇga surma sai temast kloostrivanem Nālandās.