Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Višnu

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Lord vishnu.jpg
Vishnu copy.jpg
Vishnu-hindu-gods.jpg
Vishnu incarnations boar varana.jpg
Vishnu-045.jpg
Vishnu-Lakshmi.jpg


Višnu on hinduismi kõige tähtsamatest ja kõige enam kummardatud jumalatest. Koos Šiva ja Brahma-ga moodustab ta jumalate kolmiku ehk Trimūrti.

Višnu kui maailma hoidja on majesteetlik, ent mõnikord ka kohutav.

Ühe müüdi järgi kasvas Višnu nabast pika varre otsas välja lootoseõis, mida hoidis tuulejumal Vāyū, kes kehastab elujõudu.

Õie keskel istus Brahma, kes seejärel asus loomusakti toimetama.

Višnu peamiseks funktsiooniks on tagada headuse võit kurjuse üle. " Rigveedas " esineb Višnu siiski vaid vähem tähtsa jumalusena.

Arvatavasti on ta kujunenud päikesejumalast ning päikeseks kehastudes olevat ta suuteline vaid kolme sammuga (päikese tõus - seniit - päikese loojang) kosmose ühest servast teise jõudma,

mis arvatavasti oli mõeldud sümboliseerima seda, kuidas jumal universumi välja mõõtis, tehes selle jumalatele ja inimestele elamiskõlblikuks.

Üks kolmest suurest jumalast hindu müüdis (teised on Brahma ja Šiva : Višnu on säilitaja ja Brahma hüppas välja lootosest, mis kasvas Višnu nabal.

Šiva tuli välja Višnu laubast.).

Loodu hoidjana on Višnu aeg-ajalt võtnud inimese või teisi vorme, et päästa maailma suurest kurjusest või saavutada muud olulist edu.

Neid vorme või inkarnatsioone kutsutakse avatarideks, ning üldiselt arvatakse neid Višnul olevat kümme:

1 )Matsya - inkarnatsioon kalana.

Selles inkarnatsioonis võttis Višnu ühe sarvega kuldkala kuju, et päästa Manu Vaivasvata suurest uputusest praeguse maailma alguses.

Omades seda vormi, ta mitte ainult ei hoiatanud Manu uputuse eest, vaid vedas ta laeva ohutusse kohta kui see Himaalaja-s peaaegu põhja läks.


2 ) Kurma - inkarnatsioon kilpkonnana.

Kui amrita päästeti ookeanist, aitas Višnu, muutudes kilpkonnaks ja te selga kasutati hoidmaks pulka, millega merd segati.


3 ) Varaha- inkarnatsioon kuldina.

Deemon Hiranyakša oli kummardanud Brahma-t nii truult, et talle lubati, et ükski olend, mida ta nimetab, ei suuda teda rünnata.

Aga kui ta oli selle võime omandanud, hakkas ta inimsugu taga kiusama ja tõmbas maismaa oma lemmikpaika mere põhja.

Kuid Hiranyakša oli unustanud paluda kaitset kultide vastu, Višnu võttis metssea kuju, tappis Hiranyakša ja vinnas maa tagasi oma õigele kohale.


4 ) Narasimha - inkarnatsioon inimlõvina.

Hiranyakašipu vennale Hiranyakšale oli Brahma samuti lubanud, et teda ei tapeta päeval ega ööl, majas ega sellest väljas, inimese, kiskja ega jumala poolt.

Olles niimoodi kaitstud, hülgas Hiranyakša jumalate kummardamise ning tegi endast jumala.

Kuid tema poeg Prahlada nõudis Višnu kummardamist, öeldes, et see jumal on kõikjal ning kõikvõimas.

Hiranyakša vaidles temaga videvikul maja lävel ning müksas ühte sammastest uksel, küsides, kas Višnu võiks olla selles sambas.

Višnu tuli sambast välja inimlõvina ning õgis ta ära: ei olnud ei päev ega öö, ta polnud ei majas ega sellest väljas ning Višnu ei ilmunud ei inimese ega kiskjana.


5 ) Vamana - inkarnatsioon kääbusena. Bali oli kuningas, kes austas jumalaid ning valitses hästi, kuid tal oli suur viga - ta oli liiga ambitsioonikas.

Kuid tema head omadused muutsid ta vastupandamatuks ning jumalad pidid lõpuks taevad talle ise loovutama.

Siis võttis Višnu kääbuse kuju ja palus Bali-lt, kes oli tuntud oma lahkuse poolest, et see annaks talle niipalju maad, kui Vamana suudaks kolme sammuga läbida.

Bali oli nõus palvele vastu tulema, kuid kohe kasvas Višnu nii suureks, et kahe sammuga läbis ta maa ning taevad ja sai tagasi kõik Balile kuulunud alad. Vastutasuks andis Višnu talle Patalad, mille ta oleks läbinud kolmanda sammuga, ning Bali hakkas neid alasid valitsema.


6 ) Barašurama - ülejäänud Višnu inkarnatsioonid olid inimvormilised.

Kõigepealt sündis ta erakust brahmani Žamadagni (kes omas imelist lehma), pojana.

Sel ajal olid kšatrjad ehk sõdalased türannid ning kiusasid brahmane taga.

Üks nende kuningatest varastas Žamadagni lehma.

Barašurama tappis ta, kuid tema pojad maksid kätte tappes Žamadagni.

Sõdades, mis järgnesid, hävitas Barašurama kõik kšatrja-d ning suundus seejärel mägedesse, kus lõpetas oma päevad erak-una.


7 ) Rama


8 ) Krišna


9 ) Buddha - hindud peavad Buddha-t Višnu inkarnatsioon-iks, justnagu budistlikud müüdid sisladavad mõningaid hindu jumalaid madalamate jumalatena Buddha taevastes.

Buddha õpetus-e sisu erineb hinduism-is oluliselt budistlikust käsitlusest, sest Višnu võttis selle vormi, et meelitada patuseid mehi ise hukatusse minema.


10 ) Kalki - Višnu tulevane inkarnatsioon.

Ta ilmub praeguse maailma lõpus ratsutades valgel hobusel ning hävitab patused leegitseva mõõgaga, rajades teed maailma lõpule ning selle taassünnile järgmisel ajastul.


Višnu naine on Lakšmi või Sri ja ta valitseb Vaikuntha taevast, mis on tehtud kullast ja kalliskividest.

Teised legendid pakuvad Aditi-t Višnu naise või emana