Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Viis budat

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search


Mandala Buddha 013.jpg
Buddha-face.png
Buddha Mandala.jpg


On vaid üks ajalooline Buda- Shakjamuni, kes elas põhja Indias u. 2500 aastat tagasi ja õpetas teed valgustumisele.

Kuid kui vaadata budistlikku kunsti võib näha paljusid erinevaid budasid.

Idee saab alguse sellest, et budismis ei ole budat jumalikustatud nagu mõned pealiskaudsed uurijad arvavad vaid et Buda ja tarkus on üks ja see sama.

Ehk teiste sõnadega Buda on vaid tarkuse sümbol ja Buda kuju ees kummardudes, ei austata mitte niivõrd ajaloolist isikut vaid seda tarkust mille ta saavutas.

Buda austatakse kui eeskuju tarkuse saavutamiseks.

On loodusseadus, et inimese meel tõmbab pidevalt ligi sarnaseid mõttevorme.

Budale mõeldes on ka meie meel täis austust tema loobumiste enesevalitsemise ja kõike haarava kaastunde ees, seetõttu temale mõeldes tõmbame me enda meelde ligidale neid samu ideid ja arusaamine nendest süveneb.

Nüüd sellised suured ideed nagu loobumine, armastus ja kaastunne ei ole mitte ainult ideed ja mõtted vaid need on tegelikult looduses toimivad jõud.

Seega kui praktikud keskendusid Budha omadustele buda surma järel tõusid nende meeltesse erinevad buda-de kujutised, mida võib nimetada teatud buda heade omaduste arheotüüpseteks algvormideks.

Need on ühe buda tarkuse erinevad alg aspektid.

Nii nagu kalliskivil on palju erinevaid tahke on valgustumis teadvusel, mitmeid eri tahke kuigi kalliskivi ise on üks.

Neid tarkuse aspekte kujutatakse budistlikus ikonograafias sümboolsete olendite abil.

Kaastunne, rahu, armastus, vabadus, energia neile kõigile on oma sümbol, mis väljendab seda teatud loodusjõudu.

Kui praktikud mediteerisid kaastunde ja tarkuse olemust ilmnesid need nende meelde kaks erinevat buda kujutist.

Samal moel mediteerides andmise vooruse, tõelise ilu ja täiusliku tegutsemisemise omaduste üle ilmnesid veel 3 Buda kujutist.

Kui me näeme pildil või kohtame oma meditatsioonis neid arheotüüpseid olendeid seisame me tegelikult vastamisi valgustunud olenditega.

Nende naeratus soojendab meid kaastundega ja nende silmist sädeleb absoluutse tõeluse teadmise tarkus ehk teadmine asjade tõelisest loomusest.

Selline kohtumine soojendab meid kindlasti enam kui loetelu valgustunud inimese omadustest.

Nende kujutised räägivad ka meile, meie enda tõelisest potensiaalist.

Kõik mandalad kujutavad oma põhiolemuselt tasakaalu.

Inimestel on kalduvus keskenduda enda arendamisel vaid nendele omadustele, mis neis juba on tugevad kuid nõnda ei saa saavutada harmooniat iseendas.

Mandalad väljendavad võrdselt inimloomuse kõikki aspekte.

Seetõttu nendele keskendudes omandab ka meel vähehaaval selle tasakaalustunud seisundi.

Budistlikud mandalad tunduvad kahemõõtmelistena, kuid tegelikkuses kujutavad nad eri maailmu, teadvuse erinevaid võimalikke asupaikku.

Need maailmad aga ei avane vaimsetele turistidele, kes otsivad kogemusi.

Need maailmad on nende jaoks, kes soovivad asuda sinna elama. (n. otsustavad püsivalt hoida meelt kaastunde seisundis.)

Kui hakkame mandalat uurima võime näha kolme teineteise sees olevat ringi.

Välimine nendest on tavaliselt leekide ring.

See takistab negatiivsete asjade pääsu mandala sisse. (tuli on puhtuse sümbol, sest seda ei saa miski määrida)

Läbi selle pääseb vaid juhul kui ollakse ise valmis muunduma.

Mitmetes õpetustes sümboliseerivad leegid muutust, mille käigus siirdutakse jämedamast olemisvormist peenemasse olemisvormi.

Tuli muudab selle vormi , mida ta puudutab seetõttu on see tarkuse sümbol.

Tuli paljastab püsimatuse idee- näitab et asjadel ei ole tõelist püsivat olemasolu sest tulega kokkupuutudes kõik muutub.

See on budismi üks olulisemaid õpetusi, et asjadel pole püsivat muutumatut olemasolu- seda kujutab ka mõiste sunjata-tühjus, mis siiski oma teises aspektis tähendab kõikolemist.

Räägitakse ka tühjuse leekidest- tühjuse tarkusest.

Kui kuumutada jääd, sellest tuleb vesi, kui kuumutada vett, selest tuleb aur.

Tuli tõestab, et ei ole midagi püsivat ja muutumatut.

Leegiring sümboliseerib siis tarkuse jõudu, mis on muutuse põhjustajaks.

See näitab veel seda, et kes tahab pääseda mandalasse, peab ise muutuma mandalaks, ehk läbi tegema täieliku muundumisprotsessi- mille tagajärjel meie vanast minast ei jää enam midagi järele.

Leeke kujutatakse sageli viie budha värvides.

Nõnda näidatakse, et tegemist on tarkuse tulega.

Läbistanud tule ringi saabume järgmisele kaitseringile- see on moodustunud stiliseeritud vadjradest, ehk teemantvälkudest.

Vajra on üks tähtsamaid budistlikke sümboleid.

See on tugev nagu teemant mis võib lõigata kõike kuid , teda ennast ei saa millegagi lõigata- ja tal on välgu ületamatu jõud.

See esindab, kõige tugevama ja vastupidavama ühendust kõige vabama ja talitsetamatu energiaga.

Vajra mõjutab kõiki teisi kuid teda ennast ei saa mõjutada.

Budismis on temast väljakujunenud absoluutse tõeluse sümbol.

See sümboliseerib energiat mida ei saa peatada.

Inimeses sümboliseerib see vankumatut otsustavust, mida on tarvis pürgides mandala keskuse suunas.

Paljudes mandalates on veel üks kaitsemüür- neist kõigist pehmeim.

See on lootosring, mis sümboliseerib abistamist, avatust ja loobumust.

Lootos loobub kõigepealt mudast kus ta on sündinud ja seejärel veest milles ta on kasvanud ja avab päikesele oma õielehed, mis on puhtad hoolimata sellest, kus on nende algus.

Nõnda sümboliseerib lootos puhtust ja taassündi järgmisele kõrgemale tasandile.

Budistlikus kunstis on lootos transendentne sümbol, mis on ületanud maise muda, läbistanud meele muutlikud voolused ja naudib nüüd absoluutse tõeluse kirkast päikesest.

Lootos ringi keskel on püha ehitis, mis on kuubi kujuline ja rikkalikult kaunistatud.

Tavaliselt sisenetakse mandalasse idast, sest päike tõuseb idast valgustama maailma aina uuesti ja uuesti.

Seetõttu on mandalates ida all mitte paremal nagu maakaartidel.

Mandalate ehitus varieerub.

Neis võib olla üks kiht või mitmeid kihte.

Seest võib leida mitmeid asukaid või vaid ühe.

Mandala kõik osad ja kujutised, olendid väljedavad keskse kujutise tarkust ja selle muid vaimseid omadusi.

Keskne kuju on nagu allikas, millest pulpsab esile värskeid vee jugasid eri vormides.

Nüüd kui rääkida viiest budhast siis tõeluses on vaid üks buda ehk üks tarkus, üks valgustumine kuid need erinevad budad esitavad seda valgustumise kogemust eri vaatenurkadest lähtuvalt.

Igal budal on oma sümboolika ja nägemus tõelusest, mis saab kuju tema kaudu.

Budale keskendudes võime me hakata nägema maailma tema silmade läbi ja saada mingigi kokkupuute valgustunu tajumisega.


Lühendatult Vessantra Raamatust - Viie buda mandala

link


(See lugu siin peaks käsitlema vist dhjaanibudasid , kuid,,,,?)