Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Zarathustra

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Zarathustra-standing.jpg
Zarathustra-02.jpg
Zarathustra1.jpg
Zarathustra - teaduslikust seisukohast ei peeta ajalooliseks isikuks.

Nime etümoloogia samuti teadmata. Kereeka variant: kuldne täht.

Vene teadlase Kamensky variant vana/kollane/kiiresti jookma kippuv kangelane.

Sünniks pakutakse 258 aastat enne Aleksander suurt, kuid kas sünnist või surmast? Kõik allikad ühel nõul, et elas 77 aastaseks, sünniajaks pakutakse 588 aastat, aga ka u 1000 eKr.

Elu ja tegevus.

Raske lokaliseerida, arvatakse, et oli maag Meedias, sattus valitseva usuga vastuollu ja pages Afganistaani aladele, kus esimesed 11 aastat kuulutas eduta.

Sealne kohalik valitseja Vištaspa/Hystaspas, kes ajalooline isik, kuid neid oli kaks, mistõttu olukord veel segasem.

Mõned arvavad, et Zarathustra tegelt sündiski hoopis sealsamas kohapeal. Zarathustra olevat surnud võitluses naaberhõimudega.

Mida aega edasi, seda detailsemaks muutuvad allikad.


Avesta

Sisult suur rahvausundi segu. Kirja pandud Zarathustrast kuni 1000 aastat hiljem. Vanimad säilinud tekstid 13. sajandist pKr.

Avesta osad sisult ja vormilt erinevad. Koosneb viiest osast:

  • Jasna
  • Visprat
  • Vendidad
  • Yasht
  • Khurdad


Tänapäeva zoroastristid arvavad, et säilinud tekst vaid väike järele jäänud osa sellest, mille Aleksander Suur hävitas.

Põhimõtted

Zarathustra nägi peamist mõtet preestrite võimu purustamises ja usu sütemaaiseerituks reformimises. Oli haoma joomise ja loomaohverduse vastu, nood aga sulandusid hiljem zoroastrismi tagasi.

Usundi sisuks abstraktse hea ja kurja - Ahura Mazda ja Angra Maniyu - võitlus kõigil tasandeil. Inimene peab valima õige poole, rumalad ei oska valida. Õige valik toob valijale viimse kohtupäeva järgse hea elu - paradiisi.

Zoroastrismi peetakse monoteistlikuks Zarathustra enda osa tõttu, kus Ahura Mazda täielikult mõtteline, on: hea mõte, parim tõde, eelistatuim võim, heategija maailm, täiuslik heaolu, surematus. Neile ideedele seatakse vastu kurja kuusik. Kuigi usk kahe vastandpoole võitlus, siis mööndustega monoteistlik, kuna hea lõpus võidab.


Kosmogoonia.

12-tuhande aastane tsükkel, kus 3000 aastased perioodid: algul Angra Mainyu kurjus, siis maailma loomine, siis hea-kurja võitlus, siis materiaalse maailma kadumine hea võiduga. Inimesele tähtis selles võitluses osaleda.

Zoroastrismi järgi pattude lunastust olemas pole, kuid halba saab kompenseerida heaga.

Vaimse ja füüsilise puhtuse tähtsus: halbade inimestega ei tohi kokku puutuda, surnutega samuti mitte. Abielu kohustuslik, sest rohkem lapsi tähendab rohkem headuse sõdalasi. Koerast tuleb lugu pidada, kuid viimane on ise pooleldi vastutusele võetav.

Sassaniidide ajal sai riigiusuks, riigikiriku keskus Teherani lähedal. Kuigi araablased kultuskohti hävitasid, jäi zoroastrism lubatuks, kuna oli monoteistlik. Tänapäeval zoroastriste 1% ja 1 liige Iraani parlamendis. Rännati ka Indiasse, kus olid suht rikkad, seetõttu tänapäeval sellest teada.