Eesti Njingma kutsub osalema budismi entsüklopeedia täiendamisel !
Eesti Njingma Budismi Entsüklopeedia (ENBE) on toiminud aastast 2005 ning vajab nüüd abilisi - vabatahtlikke entsüklopeedia täiendamiseks ja uuendamiseks. Projekti autoril Vello Väärtnõul on alates 2012.aastast käsil väga mahukas Hiina Budismi Entsüklopeedia projekt ning iga abikäsi entsüklopeediate - nii eesti keelse kui inglise-hiina keelse entsüklopeedia arendamisel on teretulnud. 27-29 Septembril tutvustati Eesti Njingma andmebaase ka PNC (Pacific Neighborhood Consortium) teaduskonverentsil Macau ülikoolis, kus sel aastal olid peateemadeks andmebaasid ja informatsiooni edastamine avalikel veebilehtedel.
Kui soovid kaasa lüüa ENBE arendamisel, võta julgesti ühendust meie administraatoriga: admin@chinabuddhismencyclopedia.com

Zhu Xi

From Eesti Njingma Budismi Entsuklopeedia
Jump to: navigation, search
Zhu xi.jpg
Zhu Xi (1130–1200), Hiina Songi ajastu õpetlane ja kirjamees, neokonfutsianismi silmapaistvamaid esindajaid.

Zhu Xi . pärines õpetlase perest, sai hiilgava hariduse ja tegi kõrget karjääri riigiteenistuses.

1196 võeti temalt kriitilise suhtumise pärast valitsuse poliitikasse ära kõik tiitlid ja aunimetused ning ta pagendati pealinnast.

Vahetult enne surma Zhu Xi rehabiliteeriti.

1241 tõsteti Zhu Xi suurimate konfutsianistlike autoriteetide hulka, 1313 lisati tema õpetus ametlike riigieksamite programmi.

Zhu Xi kirjanduslik pärand on ülimahukas.

Ta kirjutas kommentaare kõikide klassikaliste teoste, eriti « Viisraamatu » ja « Neliraamatu » tekstide kohta.

Tema vestluste üleskirjutused, loengud ja kirjad on hiljem kogutud mitmesse kogumikku. 18. saj välja antud Zhu Xi kogutud teosed hõlmavad 25 köidet.

Zhu Xi ühendas klassikalise konfutsianistliku kombe- ja moraaliõpetuse taoistliku loodusfilosoofiaga, võttes keskseks kategooriaks olemus-e (hn li ) mõiste.

Inimese ja ühiskonna kontekstis hõlmab see inimlikkus-e, kohasus-e, kombed ja teadmise ning on seega alati hea ja vooruslik.

Zhu Xi järgi tekivad kõik nähtused olemuse ja qi koosmõjul.

Teadmise ja looduse kooskõla avaldub ülima piirina (hn taiji ), mis hõlmab kõiki olemusi, kuid on ise kujutu ja piirideta.